Höga ambitioner för ett inkluderande samhälle

Höga ambitioner för ett inkluderande samhälle

Igår hölls årets upplaga av Business arena här i Göteborg. Som alltid bjöd dagen på en rad intressanta diskussioner om aktuella branschfrågor och jag hade själv fått förmånen att prata om några av mina hjärtefrågor.

Den 1 februari i år förvärvade Bostadsbolaget 890 lägenheter i Hammarkullen av en privat fastighetsägare. Intresset har varit stort ända sedan vi offentliggjorde våra planer i höstas och det var bland annat kring detta mina framföranden fokuserade. Bostadsbolagets motiv för att köpa fastigheterna i Hammarkullen är att driva en positiv utveckling av området. För och tillsammans med de som lever och bor där.

De flesta är förväntansfulla och ivriga att se förbättringarna som vi ämnar göra. Att Bostadsbolaget tagit över fler fastigheter i området är bra för de boende, för stadsdelen, för staden och för Bostadsbolaget. Där har exempelvis inte byggts en enda ny lägenhet sedan 1980-talet. Det ska vi ändra på.

Hammarkullen är ett av bolagets två utvecklingsområden vilket betyder att vi gör en del extrainsatser avseende personal, satsningar och andra resurser. En av utmaningarna i området är de nyförvärvade fastigheterna som är i stort behov av renovering. En annan utmaning är integrationen.

Jag är övertygad om att vi i fastighetsbranschen kan finna kreativa lösningar för att möta de krav och önskemål som finns hos våra kunder och vår ägare Göteborgs Stad. Vi behöver arbeta tillsammans i ett hela-staden-perspektiv. Om vi vill ha en stad som fungerar för alla måste det finnas bostäder för alla önskemål och plånböcker. Vi måste våga prova nytt och tänka annorlunda, både här och på andra håll i fastighetsbranschen.

För att vår satsning i Hammarkullen ska bli så framgångsrik som möjligt är det oerhört viktigt med samarbete. Vi måste arbeta tillsammans med andra verksamma i stadsdelen och inte minst måste vi göra det i dialog med de boende. Vi måste vara modiga, våga ställa krav och satsa tillsammans med hyresgästerna för att utveckla det inkluderande samhället. Alla som berörs ska inkluderas och måste känna sig inkluderade. Det är en stor uppgift som kräver en bra organisation. Jag har stor tillit till min personal och den organisation som vi nu bygger upp kring Hammarkullen. Vår företagskultur som innebär att vi är handlingskraftiga, hjälps åt och vill varandra väl är en bra grundplåt för utvecklingen.

Jag tror att nyckeln till framgång ligger i valfrihet, flexibilitet och affärsmässighet. Vi måste våga göra annorlunda och utmana oss själva och de så kallade sanningarna. För självklart går det att bygga bra bostäder som alla har råd med och självklart går det att renovera fastigheter utan att chockhöja hyran. Det finns fler sådana förutfattade meningar som vi ska motverka. Allmännyttan är – och ska fortsätta vara – för alla.

Detta är en av mina absoluta hjärtefrågor, att bidra till ett inkluderande samhälle, i nära dialog med de som vill. Det finns olika vägar att gå och som katten i Alice i underlandet säger – vilken väg man ska ta beror såklart på vart man är på väg. Bostadsbolaget vet vart vi är på väg och nu arbetar vi målmedvetet för att nå dit.

// Kicki Björklund

Vd på Bostadsbolaget