​Integration är vårt gemensamma ansvar

​Integration är vårt gemensamma ansvar

Äntligen är vi igång! För någon månad sedan välkomnades vi till Bostadsbolaget och nyligen fick vi själva ta emot de första nyanlända som ska praktisera hos oss. Det är en del av vår koncerngemensamma satsning Välkommen till Framtiden som innebär att totalt 300 nyanlända under sammanlagt tre år ska praktisera hos oss och våra systerbolag Familjebostäder och Poseidon. Tillsammans med språk- och annan utbildning ska praktiken hos oss göra dem redo för arbetsmarknaden.

Den första gruppen har precis börjat hos oss och denna gång tar vi emot 14 personer som beviljats uppehållstillstånd och som står till arbetsmarknadens förfogande. De har en lång resa framför sig och behöver extra stöd vad gällande språk, erfarenheter och att skapa ett cv – saker som leder till ett riktigt jobb helt enkelt. Det känns väldigt bra att kunna bidra och göra skillnad i vårt samhälle på detta sätt.

Satsningen sker i samarbete med Arbetsförmedlingen och Nämnden för arbetsmarknad & vuxenutbildning. Praktikanterna är hos oss tre dagar i veckan under ett halvår och övriga två vardagar får de utbildning på andra platser i staden. Under dagarna hos oss ska praktikanterna lära känna fastighetsbranschen genom att pröva på yrkena kvartersvärd, miljövärd och lokalvårdare. Ett antal medarbetare handleder praktikanterna som lär sig arbetsuppgifterna och samtidigt får träna på det svenska språket i en social arbetsmiljö. Det här är en bra modell för de nyanlända men också för Bostadsbolagets medarbetare som får en hjälpande hand och för hyresgästerna som får fler personer som jobbar med boendemiljön i deras områden.

Vi som skriver detta är bolagets instegskoordinatorer och ska fungera som spindlarna i nätet. Det är en ny roll för både oss och Bostadsbolaget. Vi ska se till att allt fungerar optimalt. Det är ett spännande uppdrag som vi båda brinner för.

Projektet är ett tecken på att sociala och integrationsfrågor är väldigt viktiga. Det är en enormt stor och viktig satsning för alla inblandade parter och det är viktigt när man pratar om integration, att man förstår vikten av att det är allas gemensamma insatser som bidrar till en lyckad integration. När vi kan visa att vår modell fungerar, tror vi att idén kan sprida sig och göra stor skillnad i mångas liv. Vi kommer då att få ett växande och mer framgångsrikt Göteborg på många plan.

/ Josef Mudey och Sükran Dogan, instegskoordinatorer på Bostadsbolaget