Kicki tillsammans med Bo Strandberg på Framtiden inför ett seminarium om kompetensförsörjning.

Almedalsreflektion - Vi gör det tillsammans, genom både planering och genomförande

Nu har årets Almedalsvecka passerat fylld av nya möten, samtal och insikter. Förutom att själv haft förmånen att prata om mina hjärtefrågor tar jag med mig mycket hem till Bostadsbolaget och Göteborg.

I år åkte vi flera representanter från Framtidenkoncernen för att prata nyproduktion, renovering och om arbetet i våra utvecklingsområden. Det är inte första gången jag är i Almedalen och i år åkte jag med förväntningen att hitta nya samverkanspartners i utmaningen med våra utvecklingsområden men också för att dela med oss av det vi gör och få bekräftelse på att vi är på väg åt rätt håll.

Är det något som är tydligt i Almedalen så är det att bostadsfrågan är het. Alla pratar om att vi måste bygga nytt och mycket. Här tycker jag det är viktigt att påpeka att vi också måste bygga billigt för de som inte har råd. Jag är också mer övertygad än någonsin om att vi måste arbeta tillsammans för att lösa bostadsbristen och de medföljande problemen med trångboddhet och otrygghet.

Att bygga en stadsdel är ingen quickfix, det är ett långsiktigt, gemensamt och strukturerat arbete. Därför ska vi också arbeta evidensbaserat. För fult och snygg eller bra och dåligt ligger i betraktarens öga och vi kan inte basera beslut på tyckande. Vi måste arbeta för att med ödmjukhet och lyhördhet föra ihop Göteborg och skapa en jämlik stad med valfrihet och flexibilitet. Där behöver vi hjälp av andra. Vi rider alla våra ”egna” käpphästar och är duktiga på olika saker men det är när vi för samman våra olika styrkor och kunskaper och rider tillsammans som vi blir kraftfulla.

Från veckan tar jag med mig insikten om att orden vision och vinna båda innehåller ordet vi. Och jag är övertygad om att vi inte kan göra allt själva, vi måste arbeta tillsammans och hjälpa varandra. För att lyckas ska vi vårda våra befintliga samarbeten och leta nya som inte är självklara. För det är i det oväntade som det blir spännande.

Vad jag också tar med mig hem är hur duktiga vi redan är i många områden. Det ger oss bekräftelse på att vi är på rätt väg. Med projektet ”Välkommen till Framtiden – vägen till viktiga riktiga jobb” inspirerade vi verkligen andra under veckan. Här ligger vi långt fram både vad gäller att prova nya vägar och att samverka med andra. Vi kan åka hem och vara ännu klarare över att vårt arbete verkligen gör skillnad. Att vi inte bara ska arbeta med praktikplatser för att få nya svenskar i jobb, vi måste skapa riktiga jobb.

Nu väntar några veckors semester och avkoppling för många. När vi är tillbaka efter sommaren med ny energi ska vi ta vid där Almedalsveckan slutade. Vi fortsätter fokusera på trygghet i alla våra områden. Vi fortsätter det framgångsrika arbetet med ”Välkommen till Framtiden – vägen till viktiga riktiga jobb” tillsammans med engagerade medarbetare och samarbetspartner. Och vi fortsätter söka nya vägar för samverkan så att vi tillsammans kan skapa en stad med plats för alla.

/Kicki Björklund