Tre snabba med en av våra sommarvärdar

Tre snabba med en av våra sommarvärdar

Sommaren är en skön paus från skola och barnomsorg för många barn och unga. Medan vissa reser bort väljer andra att stanna hemma. Det händer mycket spännande i Göteborg under sommaren, små och stora evenemang och många är gratis. För våra unga hyresgäster i Hammarkullen och Norra Biskopsgården som är hemma under sommarlovet finns dessutom en rad aktiviteter att göra tillsammans med grannar i samma ålder. Där finns nämligen våra sommarvärdar.

Sommarvärdarnas uppdrag är att tillsammans med sommarlovslediga barn hitta på roliga aktiviteter i sina bostadsområden. Satsningen startade 2011 i Hammarkullen och året därpå i Norra Biskopsgården. Responsen har varit positiv och vi är nu inne på sjätte året med sommarvärdar.

Men hur är det att jobba som sommarvärd egentligen? Vi har ställt tre snabba frågor till Mohammed Ali, en av våra värdar i Hammarkullen.

Varför vill du jobba som sommarvärd?
För det roligt, man får kontakt med barnen på ett sätt man inte hade fått i vanliga fall. Man lär känna barnen, föräldrarna och familjerna – det skapas trygghet i Hammarkullen. Man får även respekt och tillit av Hammarkulleborna. Jobbet innebär roliga kollegor, roliga barn, rolig arbetsplats – det finns inget bättre.

Vad tror du satsningen betyder för barnen och deras familjer?
Det betyder ganska mycket tror jag. Många föräldrar låter barnen komma med oss för att vi som jobbar är från området, känner området och folket.

Vad tror du satsningen betyder för området generellt?
När vi leker med barnen så blir andra människor som går förbi glada. Vi sprider glädje och skratt. Vår gemenskap skapar inspiration och motivation bland de yngre och äldre i Hammarkullen. Med vi menar jag personalen och barnen.

På bilden: Årets sommarvärdar i Hammarkullen; Mohammed Ali, Judy Kanaan, Nimo Abdifatah, Samir Osmanovic och Erna Dedic.