Bostadsbolaget bygger rökfritt boende

Rökfria miljöer, som exempelvis arbetsplatser och restauranger, har blivit allt vanligare och uppskattas av många. Men en helt rökfri bostad är oftast ett privilegium för den som har en egen villa. Bostadsbolaget har därför beslutat att i ett första steg göra omkring hälften av de nya lägenheterna i projekt Dockhuset på Västra Eriksberg helt rökfria.

– Vi får ofta frågor från hyresgäster som störs av grannens rök. De vill ha ett förbud mot rökning på balkonger, säger Bertil Rignäs, vd på Bostadsbolaget. Det kan vara svårt att i efterhand förbjuda rökning, så därför vill vi ta chansen när vi nu bygger nytt.

– Vi har dessutom bestämt oss för att bli det mest barnvänliga bostadsföretaget till 2012 och då tycker vi att rökfria lägenheter passar bra som en del i det arbetet. Små barn är ju särskilt känsliga för passiv rökning.

I Bostadsbolagets nya rökfria boende kommer det inte att vara tillåtet att röka någonstans i byggnaden, inte heller på balkonger eller i anslutning till den. Rökförbudet skrivs in i kontraktet för de rökfria lägenheterna, som beräknas få byggstart i början av 2011 och vara klara för inflyttning 2012. Projekt Dockhuset omfattar två byggnader med omkring 80 lägenheter.

Rökfria bostäder finns exempelvis i Stockholm, Falun och Växjö.

Fakta rökfria bostäder: Astma- och Allergiförbundet framhåller att ingen ska behöva utsättas för rök mot sin vilja och särskilt inte i eller på väg till sin bostad. De lutar sig mot FN:s tobakskonvention. Ibland annat USA och Kanada ökar kraven på ett rökfritt boende och där finns många rökfria bostadsprojekt, framför allt i det som motsvarar vår allmännytta.