Bostadsbolaget startar ungdomspanel

Vid årsskiftet påbörjade Bostadsbolaget i Göteborg sin satsning för att bli Sveriges bästa bostadsföretag för barn och ungdomar. Detta är något som man vill att alla mycket tydligt ska märka av ute i bolagets olika områden de närmaste åren.

- Vår utgångspunkt är att vi inte ska göra något för våra barn och ungdomar utan att först fråga dem vad de tycker, säger Bertil Rignäs, VD på Bostadsbolaget i Göteborg. Det kan handla om vad som gör det tryggt och trivsamt i det enskilda bostadsområdet men också om vad som krävs för en meningsfull fritid och en god gemenskap.

- Som sagt, vi tänker bidra med en massa aktiviteter och projekt men vi tänker inte genomföra något  innan vi rådfrågat våra barn och ungdomar. Därför har vi beslutat oss för att starta en särskild ungdomspanel.

Vem kan vara med i Ungdomspanelen?

Vi söker de som är mellan 10 och 17 år som bor hos Bostadsbolaget.

Hur många paneldeltagare behöver ni?

Vi söker tre stycken ungdomar från var och ett av våra sex distrikt, totalt 18. Paneldeltagarna medverkar i panelarbetet under ett år innan det är dags för nya ungdomar att få chansen att tycka till.

När och hur ofta träffas Ungdomspanelen?

Tanken är att vi träffas på Bostadsbolagets huvudkontor i centrala Göteborg en eftermiddag i kvartalet, dvs. fyra möten per år. Vi på Bostadsbolaget står för transport fram och tillbaka mellan hemmet och vårt huvudkontor och vi bjuder på mellanmål.

Hur vet jag om jag har blivit utvald?

Bostadsbolaget kommer att lägga upp information på hemsidan i vecka 10-11 där du kan se vilka ungdomar som har blivit utvalda att medverka i barn- och ungdomspanelen. De som blir utvalda får en personlig kontakt.

Får man någon ersättning?

Förutom möjligheten att vara med och påverka får varje panelmedlem 2 stycken biobiljetter för varje paneldiskussion som man är närvarande på.

Hur anmäler jag mig?

Du anmäler dig genom att skicka ett mejl till: ungdomspanel@bostadsbolaget.se. I mejlet vill vi att du uppger ditt namn, ålder och din adress (så vi vet till vilket distrikt du hör). Vi vill också ha kontaktinformation till målsman och en kort motivering (max tio meningar) om varför just du vill vara med i panelen.

Vart vänder jag mig om jag har några frågor?

Det går bra att mejla frågor till oss på ungdomspanel@bostadsbolaget.se eller ringa Nils Eberil på tel: 031- 731 50 14.