Bostadsbolaget upplåter lokaler till Närhälsan vilket innebär att de kan komma igång med sin verksamhet i Hammarkullen snabbare än väntat.

Klart för vårdcentral i Hammarkullen

Nu är det klart var Hammarkullens nya vårdcentral ska ligga. Genom att använda de tomma lokalerna i nedre delarna av Bostadsbolagets hus på Hammarkulletorget, kan verksamheten starta tidigare än förväntat.

”- Vi är glada över att ha hittat lösning som betyder att öppnandet av den nya vårdcentralen går att tidigarelägga, det finns ett tydligt behov i området och det känns bra att Närhälsan kan etablera sig tidigare, säger Göran Larsson (MP), ordförande i styrelsen för Närhälsan.

- Genom att flytta in i Hammarhus fullföljs de tidigare lagda planerna samtidigt som Närhälsan kommer på plats tidigare än väntat, det är positivt på alla sätt, säger Tobias Björk (M), Närhälsans vice ordförande” skriver Närhälsan i sitt pressmeddelande.

Eftersom Bostadsbolaget arbetar med en långsiktig vision för Hammarkulletorget där stora delar ska byggas om var det först oklart var och när Närhälsan skulle kunna etablera sig i området. Men genom att Bostadsbolaget kunde erbjuda befintliga lokaler i Hammarhus kan den nya vårdcentralen komma igång tidigare.
Idag står det också klart att här även kommer startas en familjecentralsliknande verksamhet samt ett BVC.

- Vi vet att en vårdcentral med BVC är något våra hyresgäster länge har efterfrågat och vi är därför väldigt glada att kunna vara en del av lösningen för att detta ska bli verklighet så snart som möjligt, säger Jonathan Sewger Kvist, distriktschef på Bostadsbolaget.

Inom kort startar ombyggnationen av lokalerna som ska anpassas för den nya verksamheten. Enligt Närhälsan och Västragötalandregionen kan verksamheten preliminärt starta 2025/2026.

Läs Närhälsans pressmeddelande här.