Nu öppnar Bostadsbolaget sitt andra trygghetsboende

Nu öppnar Bostadsbolaget sitt andra trygghetsboende

Trygghet och gemenskap är viktigt genom hela livet, inte minst när man blir äldre. Det har Bostadsbolaget tagit fasta på och inviger i dagarna det nya trygghetsboendet i Rannebergen.

– Det känns väldigt glädjande att vi nu startar ett trygghetsboende också i Rannebergen. Vi vet av erfarenheterna från den första satsningen att konceptet är uppskattat och ökar den sociala samvaron boende emellan, säger Thomas Magnusson, distriktschef på Bostadsbolaget.

Bostadsbolaget har sedan 2013 ett trygghetsboende i kvarteret Öster om Heden i centrala Göteborg där ett 60-tal lägenheter är anslutna.

Alla, oavsett ålder, är välkomna till trygghetsboendets lokal och att delta i gemensamma aktiviteter. Åtgärderna som görs i allmänna utrymmen, exempelvis automatiska dörröppnare, är dessutom till fördel för alla boende. Inte enbart de äldre som är anslutna till trygghetsboendet.

– Trygghetsboende är ett sätt för oss att underlätta för äldre hyresgäster att bo kvar hemma längre. Att gemenskapen ökar grannar emellan är dessutom väldigt bra för trivsel och trygghet, säger Thomas Magnusson.

Bostadsbolaget planerar ytterligare trygghetsboenden i Södra Biskopsgården och Majorna.

Om trygghetsboenden
Konceptet trygghetsboende har tagits fram på uppdrag av Göteborgs Stad och ska möta äldres skiftande bostadsbehov genom att utöka begreppet mellanboenden. Trygghetsboendet drivs i samarbete med Hyresgästföreningen och stadsdelsförvaltningen och bygger till stor del på de boendes engagemang och formas utifrån deras önskemål och intressen. Varje trygghetsboende har en trygghetsvärd anställd vars uppgift är att fungera som central samordnare och hjälpa hyresgästerna att förverkliga sina önskemål.