Vi har lösningar för studentstaden Göteborg

Den 13 augusti var debattartikeln ”När ska Göteborg pressa byggkostnaderna?” införd i G-P. Undertecknare var representanter för Hyresgästföreningen, Göteborgs Förenade Studentkårer och jagvillhabostad.nu.

Vi håller med skribenterna om att byggkostnaderna måste pressas men är samtidigt besvikna på att de inte skaffat sig korrekt kunskap om att Bostadsbolaget redan kommit långt med det i Göteborg.

Under 2000-talet har Bostadsbolaget byggt omkring 1500 lägenheter, främst på Hisingen. Vi har valt att göra en stor del av dem till ettor och tvåor, eftersom vi vet att efterfrågan på smålägenheter är mycket stor i Göteborg. Trycket har varit stort och alla har snabbt hyrts ut.

I samtliga dessa projekt har vi framgångsrikt arbetat för att hålla ner byggkostnaderna. Resultatet har blivit kvadratmeterkostnader i nivå med eller under den för Sabos så kallade Kombohus, som skribenterna framhåller som ett gott exempel. Kombohusen är ett utmärkt initiativ som främst kommer att underlätta för mindre, sällanbyggande bostadsbolag som kan dra fördel av det effektiviseringsarbete som vår branschorganisation och byggbranschen gemensamt har arbetat fram för att kunna producera nya lägenheter till rimliga priser.

Att hyrorna ändå är höga är att beklaga och beror bland annat på alla de nya krav som vi ständigt ställs inför och som nästan alltid medför ökade byggkostnader.

Vad gör då Bostadsbolaget för att pressa byggkostnader och snabbt ta fram nya bostäder till rimliga priser? Vi använder vår kunskap från tidigare projekt för att ytterligare effektivisera byggprocessen. Eftersom de stora kostnaderna i hög grad påverkas av detaljplan är vi aktiva i den processen när vi får möjlighet. I samverkan med Fastighetskontoret och Stadsbyggnadskontoret ska vi nu också försöka bygga tillfälliga studentbostäder genom flyttbara moduler. Enklare bostäder till rimliga kostnader.

Vi försöker också påverka den svenska marknaden och dess prissättning genom att köpa produkter och material från andra marknader. Vi blir allt bättre på att bedöma prisbilder, vi ökar vår detaljkunskap och vi får nya intryck när det gäller produkter och produktionsmetoder. Genom vårt agerande visar vi att vi menar allvar med vår kostnadsjakt.

Med detta som bakgrund är det mycket förvånande att bland andra Hyresgästföreningen, som vi har löpande dialog med och som väl känner till hur vi arbetar, ställer sig frågan när man ska få se motsvarande innovativa lösningar i studentstaden Göteborg. De finns redan här.

Stefan Kristiansson (MP)
Ordförande Göteborgs stads bostadsaktiebolag (Bostadsbolaget)

Maria Rydén (M)
Vice ordf Göteborgs stads bostadsaktiebolag