Studentrummen är utrustade med skrivbord och stol, säng och fåtölj. (Men textilier får man ta med sig själv.)

Studentbostäder till Hammarkullen

Nu kan Bostadsbolaget erbjuda nio studentlägenheter med tillhörande utrymmen för gemenskap och umgänge med andra studerande.
Hyresnivån är relativt låg och då ingår även en grundmöblering. Alla rum har egen dusch, toalett och kokvrå.

Hammarhus, mitt på Hammarkulletorget, rymde tidigare ett äldreboende. Verksamheten har flyttat till nya lokaler och frågan var vad de tomma lokalerna skulle användas till. Nu testar Bostadsbolaget att konvertera en del av lokalerna till studentbostäder.
-Dels är utrymmena redan anpassade efter en form av kollektivt boende med egna rum. Dels vet vi att det är ont om studentbostäder i Göteborg och vill gärna vara med och bidra till att kunna välkomna fler studenter till ett eget boende, säger Jonathan Sewger Kvist, distriktschef på Bostadsbolaget.
Studentlägenheterna är på 25 kvadratmeter och alla har egen toalett och dusch, samt en kokvrå med kylskåp och frysfack.

Gemensamma utrymmen
För den som inte vill sitta ensam inne på sitt rum finns det ett stort och ljust gemensamt vardagsrum och kök som är fullt möblerat. Här kan man titta på tv tillsammans, spela spel eller laga gemensamma middagar.
-Alla studentlägenheter har också en grundmöblering med säng, skrivbord med stol och en fåtölj. Vissa rum har även en liten bokhylla samt sängbord, berättar Mikael Mattsson, fastighetsingenjör och projektansvarig för konverteringen till studentboende.

Huset är anslutet till det öppna fibernätet Framtidens Bredband där studenterna har tillgång till Sveriges lägsta bredbandspriser.
-Eftersom vi inte har behövt bygga om utrymmena så mycket kan hyran också hållas nere vilket gör att vi kan erbjuda ett riktigt prisvärt studentboende, säger Mikael Mattsson.

15 minuter in till centrala Göteborg
Hammarkullen ligger i östra Göteborg med närhet till stora naturområden. Här finns fruktaffär, restauranger, café, bibliotek, gym, simhall och inom kort även en vårdcentral. Med spårvagn tar det fyra minuter till Angered Centrum där all service finns i form av stora mataffärer, restauranger, gym, kulturhus, posthantering, närsjukhus, apotek, shopping, systembolag och mycket annat. Till de centralaste delarna av Göteborg tar det endast 15 minuter med spårvagn.
-Hammarkullen är en stadsdel på frammarsch och vi har stora planer för torget under de kommande åren, berättar distriktschef Jonathan Sewger Kvist.

Återbruk blir till ny inredning
I ett samarbete med Reningsborg har både studentrummen och det gemensamma utrymmet kunnat inredas med återbrukade möbler.
-Vi på Bostadsbolaget gillar att återbruka istället för att slänga och köpa nytt. Det spar både på miljön och ekonomin, säger Mikael Mattsson.

Uthyrningsstart är idag och lägenheterna finns på Boplats.se
-Om försöket med studentboende faller väl ut kan vi enkelt utöka antalet lägenheter i huset och bereda plats för fler studenter. Det skulle vara väldigt roligt, säger Jonathan Sewger Kvist.

Fakta:
Adress: Hammarkulletorget 62A
Antal studentlägenheter: 9
Hyra: 3 520 kr/månad, och el ingår i hyran.
Kvadratmeter: 25 + gemensamt utrymme
Utrustning: Varje lägenhet har en säng, fåtölj, skrivbord och stol. Vissa har även en liten bokhylla och/eller sängbord.
Övrigt: Tillgång till prisvärda bredbandstjänster över fiber genom Framtidens Bredband, tvättstuga, gemensamt vardagsrum och kök, 50 meter till närmaste spårvagnshållplats.

Vill du veta mer?
Läs mer på boplats.se

Kontaktperson:
För mer information om uthyrningen, hyresvillkor och liknande, kontakta Boplats.
Presskontakt: Malin Pethrus, pressansvarig, tel: 031-731 51 13

Bostadsbolaget (Göteborgs stads bostadsaktiebolag) är ett av Göteborgs ledande allmännyttiga bostadsföretag med över 24 000 lägenheter. Vi ingår i Framtidenkoncernen som är en del av Göteborgs Stad.