Foto: Mostphotos

Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent.

Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna:

• Spis med induktionshäll
  • Diskho med två hoar
  • Sortering av sopor i separata kärl
  • Skafferi/sval

Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer.

Om Bostadsförmedlingens undersökningar
Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.