Bostadsrättsföreningar rättslösa när postutdelning stoppas. SBC anmäler PTS till JO

Posten och Bring Citymail vägrar fortfarande att dela ut post till ett femtiotal hushåll i Stockholm och bostadsrättsorganisationen SBC har därför begärt att PTS ska gripa in. PTS gör ingenting åt saken och blir därför nu JO-anmälda av SBC.

Hushållet i bostadsrättsföreningen Liljan 3 på Gästrikegatan i Stockholm har nu varit utan postutdelning sedan november 2008. Som anledning anger Posten och Bring Citymail att postinkast sitter för högt och hänvisar till arbetsmiljöskäl. De boende är hänvisade till att själva hämta all post på ett utlämningsställe. Samtidigt hotar Posten tusentals boende i både Stockholm, Värmland och Göteborg att stoppa utdelningen om de inte följer Postens krav på fastighetsboxar eller nya brevinkast.

Posten har aldrig visat att någon blivit skadad av dessa postfack - och det har ingen annan myndighet heller gjort. Därför borde PTS snabbt ha ingripit, menar SBC.

- Bostadsrättsföreningarna och deras medlemmar är rättslösa i det här fallet, säger Göran Olsson, vd på Bostadsrättsorganisationen SBC. Det är uppenbart att Posten och Bring Citymail har ekonomiska motiv för att stoppa postutdelningen och tvinga bostadsrättsföreningarna att införa postboxar. Nu används enskilda boende som brickor i Postens maktspel. De boende har uppenbart ingen instans att vända sig till för att få utdelningsstoppet prövat. Därför måste JO gripa in.

Enligt EUs postdirektiv och Postlagen ska varje fysisk eller juridisk persons få posten utdelad till sin bostad respektive hemvist. PTS är övervakningsmyndighet för postmarknaden och har rätten att uppdra åt postoperatörerna att fullfölja sina uppgifter, det vill säga att dela ut posten. PTS ska främja att marknaden fungerar effektivt ur ett konsumentperspektiv, det är alltså varken postoperatörernas ekonomiska intressen eller deras anställdas perspektiv som ska prioriteras.

PTS enda åtgärd hittills är att de sökt "skapa dialog" mellan Posten, fastighetsägarrepresentanter och arbetsmiljömyndigheterna. Men det har inte resulterat i någon post till Gästrikegatan.

För ytterligare information kontakta:
Göran Olsson, VD, tel 08-501 15 003, mobil 0739 88 72 90
Mats Lindbäck, informationschef, tel 08-501 15 009, mobil 0730 74 50 59

SBC Ek för är Sveriges största intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med drygt 6.000 bostadsrättsföreningar och 20.000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I SBCs medlemsföreningar bor ungefär 200.000 hushåll.