Förändrade uppskovsregler kräver nya boendekalkyler

– Vi ger regeringen både ros och ris. Självklart välkomnar vi sänkningen av fastighetsskatten, säger Göran Olsson, VD för bostadsrättsorganisationen SBC. Våra principiella invändningar mot flyttskatten finns kvar. Det är fortfarande en skatt på skilsmässor och arbetslöshet, konstaterar Göran Olsson. Avgiften som ersätter fastighetsskatten blir 1.200 kronor per lägenhet och år eller maximalt 0,4 procent av taxeringsvärdet. Detta är 300 kr mer än det förslag som remissbehandlats, men innebär sannolikt skattesänkningar för ungefär hälften av landets bostadsrättsföreningar. För enskilt ägda villor och bostadsrättsföreningar i småhus blir motsvarande avgift 6.000 kr eller maximalt 0,75 procent av taxeringsvärdet. Reformen finansieras främst genom att reavinstskatten höjs från dagens 20 procent till 22 procent. Uppskovsbeloppet – det vill säga skillnaden mellan priset på den nya lägenheten och den bostads man flyttar ifrån – maximeras till 1.600.000 kronor och kommer dessutom att – och här kommer en viktig nyhet – att räntebeläggas med 0,5 procent av uppskovsbeloppet. – Räntebeläggningen av uppskovet blir en ny komponent som varje bostadsköpare måste ta i beaktande och som minskar möjligheten att köpa nytt när familjen växer. För dem som bor i storstad och gör kalkyler över den sänkning en förening kan göra av årsavgiften genom sänkningen av fastighetsskatten och jämför detta med räntan på uppskovet så kommer denna kalkyl att visa att den nya räntan i många fall faktiskt är högre än skattesänkningen.