Information om dom i Stockholms tingsrätt

Genom en dom idag i Stockholms tingsrätt har Apriori AB en rätt att den 19 februari 2016 av Bostadsrätterna förvärva 8 252 100 aktier till ett pris på 5,68 kr per st. i SBC Sveriges Bostadsrättscentrum AB. Aprioris rätt utgår från ett tvistigt avtal tecknat i november 2011. Om Apriori väljer att förvärva hela eller större delen av aktieposten så att deras innehav uppgår till 30 procent eller mer kommer en budpliktssituation att uppstå för Apriori. Bostadsrätterna vet inte hur Apriori avser att hantera denna.

I tingsrättsdomen konstateras också att det aktieägaravtal som förelegat mellan parterna är uppsagt av Bostadsrätterna med omedelbar verkan. Tingsrätten slår fast att Aktieägaravtalet mellan parterna inte gäller efter den 24 april 2014.

Bostadsrätterna ordförande Lennart Hedquist, mobil 0706 715430.