Poststoppet för 50 hushåll fortsätter

Sedan en månad är hushållen i Brf Norden 1 på Grevgatan och Liljan 31 på Gästrikegatan utan postutdelning.

Det är Posten och Bring Citymail som vägrar dela ut breven med hänvisning till brevbärarnas arbetsmiljö. I dessa hus påstås brevlådorna sitta för högt. De boende hänvisas nu till närmaste Postutdelningsställe för att hämta sina brev.

Men Posten har svårt att bli trodd - brevlådorna och hyllorna sitter väsentligt högre monterade på alla postkontor i hela landet.

Vid besök på några nybyggda Företagscenter hos Posten är det lätt att konstatera att postfacken som kunder förväntas hämta post ur i tre av tio fall överskrider de höjdmått som några brevinkast sitter på i berörda hus - och som nu inte får någon post. På till exempel Postkontoret på Sveavägen handlar detta om 177 "för högt" placerade postfack 49 postfack finns också placerade direkt på golvet.

- Det är upprörande att Posten tar den enskilda boende som "gisslan" för att pressa fastighetsägarna att installera fastighetsboxar, säger Göran Olsson på bostadsrättsorganisationen SBC.

I husen på Grevgatan och Gästrikegatan har man för länge sedan tröttnat på Postens utdelningsstopp:

- Våra vackra trapphus erbjuder en mycket bättre och trevligare arbetsmiljö än vad något standardiserat postkontor kan erbjuda. Därför har vi så svårt att acceptera att dörrarna och de specialutformade gallergrindarna vi har installerat måste byggas om, säger Anders Noréus i brf Liljan 31.

- Inte med bästa vilja kan vi tro att detta är en arbetsmiljöfråga - det är ekonomiska motiv som ligger bakom postens bojkott av oss. Posten lägger ner miljoner kronor för att förbättra sitt rykte - men nu cementerar de istället bilden nidbilden av maktfullkomlighet, säger Guldbrand Skjönberg i brf Norden 1.

För ytterligare information:
Göran Olsson, VD, Bostadsrättsorganissationen SBC, 08-501 150 03
Mats Lindbäck, Informationschef, Bostadsrättsorganisationen SBC, 08-501 150 09

Guldbrand Skjönberg, Brf Norden 1, Grevgatan 23, 08-718 9380, 070-431 9380
Anders Noréus, Brf Liljan 31, Gästrikegatan 3, 070-699 08 96

SBC är en intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med drygt 5.600 bostadsrättsföreningar
och 20.000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I SBCs medlemsföreningar bor ungefär 200.000 hushåll.
Besök oss gärna på
www.sbc.se