Rösta digitalt på stämman oavsett var du befinner dig

Rösta digitalt på stämman oavsett var du befinner dig

Idag offentliggör Bostadsrätterna sitt samarbete med Percap, appen som innebär ett enkelt sätt att genomföra en helt eller delvis digital stämma. Appen gör det möjligt att identifiera medlemmarna med hjälp av Bank-ID, begära ordet vid stämman och rösta. Alla ca 8 500 medlemsföreningar i Bostadsrätterna får en rabatt om 20 procent.

Pandemin innebär att samhället förändras i rasande takt. En av effekterna är att en bostadsrättsförening kan välja att genomföra stämman helt eller delvis digital, detta efter en lagändring som riksdagen beslutat om. Men att rösta digitalt kräver också ett verktyg så att stämman genomförs i enlighet med lagstiftningen. Därför lanserar nu Bostadsrätterna ett samarbete med Percap.

”Att erbjuda en förmån där föreningarna kan hålla en digital stämma till förmånligt pris är en självklarhet. Det är viktigt att alla i föreningen ska ha möjligheten att delta och kunna rösta enkelt och smidigt. Vi sökte efter en aktör med en lättanvänd och prisvärd tjänst vilket vi hittade med Percap”, säger Karin Foors, Bostadsrätterna.

Percap är en app som finns både för mobiltelefon, surfplatta och dator. Med Percap identifieras både styrelsen och medlemmarna som deltar i stämman med hjälp av Bank-ID. Detta säkerställer att rätt personer deltar och det går dessutom snabbt att komma igång med stämman då appen registrerar närvaro och sammanställer röstlängden.

”När vi skapade appen så var den från första början tänkt till digitala stämmor specifikt för bostadsrättsföreningar. Med tanke på att Bostadsrätterna har en tredjedel av alla Sveriges bostadsrättsföreningar som medlemmar var ett partnersamarbete med dem en av de nyckelfaktorer vi identifierat för att nå ut på marknaden. Därför är det oerhört glädjande att nu få annonsera att vi ingår ett samarbetsavtal med just Bostadsrätterna”, säger Fredrik Andersson, Percap.

Inför mötet skickar styrelsen ut dagordningen digitalt och under mötet visualiseras aktuell punkt på dagordningen. Under stämmans gång kan medlemmar begära och få ordet och rösta direkt i appen. Vid behov kan även sluten votering aktiveras. Röstresultatet visas direkt i mobiltelefonen, datorn eller surfplattan.

”Vårt mål var att skapa en kostnadseffektiv tjänst som skulle vara extremt lätt att använda, både för de som administrerar systemet och i synnerhet för de som deltar på den digitala stämman.” säger Fredrik Andersson, Percap.

Karin Foors, Marknadsansvarig Bostadsrätterna: karin.foors@bostadsratterna.se

Fredrik Andersson, VD Percap: fredrik@kondensator.se