Se hur mycket mer bolånet kostar på amorteringskollen.se

Se hur mycket mer bolånet kostar på amorteringskollen.se

Ett kommande amorteringskrav kan komma att kosta åtskilligt för den som behöver flytta. En person som köper en bostad för 3 000 000 kronor behöver först lägga in en kontantinsats på 450 000 kronor och sedan amortera 4 250 kronor i månaden. Räntan och avgift till bostadsrättsföreningen tillkommer.

– Vi tycker givetvis att det är bra att hushållen amorterar. Men det amorteringskrav som nu är på gång är alldeles för stelbent och kommer att påverka många hushåll. Istället borde det vara en sak mellan bolånekunden och banken att diskutera, säger Bostadsrätternas vd Ulrika Blomqvist.

– Hushållens skuldsättning är uppe på tapeten och det kan i mångt och mycket förklaras genom låga räntor. Samtidigt måste vi komma ihåg att en förutsättning för bostadsbyggandet är att hushållen lånar på banken, det är därifrån finansieringen kommer. Om den stryps via krav på hög kontantinsats, tvångsamorteringar, sänkt ränteavdrag och skuldkvotstak, blir konsekvensen att många inte kommer att ha råd att skaffa sig en bostad eller flytta.

– Jag skulle vilja se ett omtag av bostadspolitiken och ett återupprättande av samhällskontraktet. Med det menar jag att på en ideal bostadsmarknad ser samhället till att det finns tillräckligt med bostäder och en fungerande finansiering för hushållen, där priserna inte rusar iväg, säger Ulrika Blomqvist.

Ulrika Blomqvist, Bostadsrätternas vd, tel 0765-201 002
Kenny Fredman, presskontakt, tel 0765-201 004

Bostadsrätterna är intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med 6 700  bostadsrättsföreningar och 10 500 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I Bostadsrätternas medlemsföreningar bor ungefär 260 000 hushåll