Stoppa Postens utdelningsstopp kräver SBC

Flera bostadsrättsföreningar i Stockholm har sedan 3/11 blivit av med sin postutdelning och de boende hänvisas till Postens utlämningsställen. Detta sedan Posten i ett brev till föreningarna angivit arbetsmiljöskäl och anför olämpliga brevinkast som orsaken. Bostadsrättsorganisationen SBC skriver nu brev till PTS, Posten och Bring Citymail och kräver att postutdelning omedelbart återupptas. Breven biläggs.

Posten uppmanar bostadsrättsföreningarna att förändra brevinkasten men det framgår inte på vilket sätt detta kan göras. Tidigare har Posten hänvisat till att brevlådorna inte får sitta över 150 cm - trots att de inte kan peka på några arbetsskador på grund av dessa inkast. Idag sitter brevinkasten i fastigheterna på varierande höjd - några få sitter som högst 152 - 154 cm. Istället för att organisera brevbärarnas arbete väljer Posten av helt andra orsaker att ge sig på enskilda bostadsrättsföreningar.

• - Regeringen beslutade i början av oktober att bostadsrättsföreningar och fastighetsägare inte tvångsvis ska behöva installera fastighetsboxar. Det här ser närmast ut som Posten försöker hämnas på detta beslut. Det är upprörande att de tar arbetsmiljö som svepskäl för att pressa fram fastighetsboxar. De som drabbas nu är de enskilda boende, säger bostadsrättsorganisationen SBCs vd Göran Olsson.

Posten hänvisar de boende till ett utlämningsställe. Brevmottagaren behöver visa upp sin legitimation och posten finns först tillgänglig efter klockan 15. För att tillfredställa Posten måste föreningen bygga om lägenhetsdörrarna, till en stor kostnad.

• - Det här strider både mot postlagen och vad man kan förvänta sig av serviceföretag som bryr sig det minsta om sina kunder. Denna typ av monopolistfasoner hör till en annan tidsålder. Återuppta genast utdelning i dessa fastigheter, kräver Göran Olsson.

För ytterligare information kontakta:

SBC
Göran Olsson tel 08-501 15 003, mobil 0739 88 72 90Mats Lindbäck, tel 08-501 15 009, mobil 0730 74 50 59

Brf Norden nr 1, Grevgatan 23, Stockholm
Guldbrand Skjönberg, tel 08-663 67 49

Brf Liljan 31, Gästrikegatan 3, Stockholm
Anders Noreus, tel 08- 30 18 1496

SBC Ek för är Sveriges största intresse- och serviceorganisation för bostadsrätter med drygt 5 300 bostadsrättsföreningar och 16 000 bosparare som medlemmar i hela Sverige. I SBCs medlemsföreningar bor ungefär 200 000 hushåll.