Ett av Europas snabbast växande insurtechs, ManyPets, går in i USA

• Bought By Many, etablerar sig i USA under varumärket ManyPets, efter imponerande framgångar i Storbritannien och Sverige.
  • Den fortsatta internationella expansionen följer företagets senaste serie C-finansieringsrunda motsvarande 940 MSEK under 2020 – ett av Europas största investeringar inom insurtech.
  • Amerikanska hund- och kattägare blir erbjudna en prenumerationsbaserad försäkringsmodell med obegränsad veterinärvård och utvalda hälsopaket

ManyPets, ett av Europas snabbaste växande insurtechbolag, meddelar att man expanderar ytterligare och lanserar sina prisbelönta och marknadsledande djurförsäkringar i USA. Företaget är idag verksamt i Storbritannien och Sverige med nästan en halv miljon försäkrade katter och hundar.

Under mars månad lanserade ManyPets i den amerikanska delstaten Illinois, nu väntar en rikstäckande expansion. I försäkringsutbudet som utformats efter amerikanska katt- och hundägares behov, ingår bland annat obegränsad ersättning för veterinärvård och tandvård, samt valbara hälsopaket med förebyggande vård. ManyPets bygger vidare på framgångarna i Storbritannien och Sverige, och kommer även att erbjuda nya innovativa tjänster såsom videosamtal med veterinärer.

Företaget intar den amerikanska djurförsäkringsbranschen efter att ha fördubblat bruttopremieintäkterna under det senaste året till över 1700 MSEK. I USA har husdjursmarknaden vuxit med över 25 procent per år och ManyPets kommer nu att arbeta för att väcka intresse hos de 98% av landets djurägare som ännu inte har någon försäkring*.

”ManyPets föddes i Europa – och när vi tittade internationellt såg vi en tydlig efterfrågan på högkvalitativa hund- och kattförsäkringar även i USA. Vårt stora fokus på kundservice och innovativa försäkringsprodukter har lett till en rad utmärkelser både i Storbritannien och Sverige. Nu vill vi göra vår nya försäkringsupplevelse tillgänglig för ännu fler djurägare över hela världen.” säger Catharina Gehrke, VD för ManyPets i Sverige.

Företaget grundades i Storbritannien under namnet Bought By Many, och har sedan lanseringen 2017 blivit känt för att skapa högkvalitativa försäkringar baserade på innovation, teknik och med stort kundfokus.
Genom att erbjuda skydd som tidigare inte varit tillgängligt på marknaden, har de vuxit starkt de senaste åren och dubblerat sin omsättning fyra år i rad.

2019 expanderade företaget till Sverige under namnet ManyPets. På den svenska marknaden har ManyPets snabbt etablerat sig som en populär utmanare och deras hundförsäkringar är högst rankade för andra året av Konsumenternas Försäkringsbyrå**.

”Vi har sett hur framgångsrik vår approach kan vara, även på väletablerade marknader som i Sverige. Nu vill vi föra vidare vår djupa förståelse och kunskap om föräldraskapet till husdjur, till en växande amerikansk djurförsäkringsmarknad. Vi ser en enorm möjlighet för ManyPets att introducera ett försäkringserbjudande som är bättre än vad någon trott är möjligt”, säger Catharina Gehrke i en kommentar.

Lanseringen i USA är det senaste för denna snabbt växande djurförsäkringsaktör. Under 2020 tog företaget in en av Europas största investeringsrundor inom insurtechbranschen, på över 940 miljoner kronor, som leddes av FTV Capital. Sammanlagt har företaget tagit in investeringar på närmare 1450 miljoner kronor.
För att stödja dess starka tillväxt har verksamheten fördubblat sitt team under det senaste året, trots utmanande Covid-19-förhållanden, och har nu fler än 230 anställda globalt.

Anteckningar/Appendix om ManyPets:
Om ManyPets
ManyPets gör världen till en bättre plats för katter, hundar och deras ägare. Vi skapar unika kvalitetsförsäkringar baserade på ny teknik, innovation och med stort kundfokus. Allt för att göra det enklare för djurägare att ta hand om sina husdjur och dess hälsa.
ManyPets är en svensk filial till Bought By Many som grundades i Storbritannien 2012. 2017 lanserade vi våra marknadsledande försäkringar för hund och katt, och 2019 expanderade företaget till Sverige. Idag försäkrar vi nästan en halv miljon husdjur i Europa och USA. Djurägarna älskar att vi inte är som andra försäkringsaktörer. Våra brittiska kunder har röstat fram oss till ”Best Pet Insurance Provider 2020” vid Insurance Choice Awards, och till ”Pet Insurance Provider of the Year 2021” vid Moneyfacts Consumer Awards.
I Sverige toppar våra hundförsäkringar Premium och Standard Konsumenternas Försäkringsbyrås jämförelse av hundförsäkring för andra året i rad, och vi har listats i Sunday Times som topp ”Tech Track 100” år 2018, 2019 och 2020.

Den amerikanska verksamheten har sitt huvudkontor i Atlanta med team i New York. Steve Siadek, grundare av Healthy Paws Pet Insurance, är ManyPets President i USA.
Referenser:
*https://naphia.org/industry-data/ https://www.avma.org/resources-tools/reports-statistics/us-pet-ownership-statistics)
**http://www.konsumenternas.se/ManyPets hundförsäkring Premium och Standard toppar Konsumenternas Försäkringsbyrås oberoende jämförelse av hundförsäkring 2020 och 2021 med högsta totalpoäng.

• expandera
  • investering

Hund- och Kattförsäkring på dina villkor.

Vi har lyssnat på tusentals djurägare och skapat försäkringar med marknadens högsta ersättning, lägsta självrisk från noll kronor och lika villkor för alla hundar och katter, oavsett ras eller ålder.

Vi är otroligt stolta över att två av våra försäkringar Premium och Standard toppar Konsumenternas Försäkringsbyrås jämförelse av hundförsäkringar 2020 med högsta poäng i flera kategorier.Idag försäkrar vi sammanlagt över 350 000 djur i Sverige och Storbritannien, och vi fortsätter att vara nyfikna och lyhörda för hur vi kan ge djurägare en ännu bättre försäkringsupplevelse genom produktutveckling, förstklassig service och användarvänlig modern teknik.

Våra kontor

Vi sitter i England, Sverige och i USA.

Våra försäkringsgivare – en av världens största

Great Lakes SE Insurance är försäkringsgivare till våra försäkringar. Great Lakes ägs av Munich Re Reinsurance som är en av världens största återförsäkringsgivare.