Great Lakes Insurance SE och ManyPets avslutar samarbetet och slutar erbjuda djurförsäkring i Sverige

ManyPets försäkringsgivare Great Lakes Insurance SE har beslutat att inte längre erbjuda djurförsäkring i Sverige. I samband med detta har ManyPets moderbolag Many Group sett över sin strategi för expansionen i Europa generellt och verksamheten i Sverige specifikt. Resultatet är att Many Group har valt att sluta erbjuda djurförsäkring i Sverige och i stället fokusera verksamheten fullt ut på de brittiska och amerikanska husdjursmarknaderna.

-Jag är stolt över allt positivt vi åstadkommit på den svenska marknaden och vilken skillnad vi gjort för hund- och kattägare i Sverige. Våra försäkringar är topprankade och våra kunder är bland de nöjdaste i branschen. När ManyPets lanserade i Sverige 2019 var vi först med att erbjuda djurförsäkringar utan bindningstid och rasspecifika undantag. Vi erbjöd ett högre veterinärvårdsbelopp än konkurrenterna och en fast självrisk från 0 kr. Det är roligt att se att vi inspirerat flera svenska djurförsäkringsaktörer att växla upp, säger Catharina Gehrke, ManyPets vd i Sverige.

Från den 1 juli 2023 upphör ManyPets och Great Lakes med att nyteckna och förnya djurförsäkringar på den svenska marknaden. ManyPets finns dock kvar i Sverige så länge bolaget har kunder i Sverige.

-Vi kommer ta väl hand om våra befintliga kunder och deras djur och reglera de skador som uppstår. Som kund har man rätt att anmäla en skada upp till 10 år efter att den inträffat. Vi har säkerställt att vi tar hand om inkommande skador under denna period på ett ansvarsfullt och kundvänligt vis, fortsätter Catharina Gehrke.

ManyPets är måna om att kunderna får ett fortsatt skydd och har kommit överens med Hedvig om ett samarbete där Hedvig kommer erbjuda ManyPets kunder en ny försäkring i samband med att deras befintliga försäkring hos ManyPets löper ut. Hedvig erbjuder likvärdiga villkor som kunderna haft hos ManyPets och täcker även eventuella skador som djuret behandlats, medicinerats eller undersökts för tidigare på liknande vis som ManyPets skulle ha gjort om man förnyat kundernas försäkringar. Väljer kunden att acceptera Hedvigs erbjudande så gäller heller ingen karenstid.

-Vi har valt att samarbeta med Hedvig för att de, precis som vi, har ett stort kundfokus, generösa villkor och jobbar för smidigare och enklare digitala försäkringsupplevelser. Kunderna kan känna sig trygga med att deras djur får ett riktigt bra skydd och snabb hjälp om olyckan skulle vara framme, säger Catharina Gehrke.

Hedvig ser fram emot att välkomna ManyPets kunder:

-ManyPets har haft en imponerande tillväxt på den svenska marknaden och är väldigt omtyckta för sin service, något som är högsta prioritet även för oss. Det känns både naturligt och spännande att ta över stafettpinnen och fortsätta driva utvecklingen inom digital husdjursförsäkring på den svenska marknaden, säger Lucas Carlsén, medgrundare och vd, Hedvig.

• försäkringsbranchen
  • vd
  • djurförsäkring

ManyPets är en av de snabbast växande aktörerna för hund- och kattförsäkring. Vi började med djurförsäkring i England 2017 och försäkrar idag över 600 000 husdjur världen över. Sedan lanseringen i Sverige 2019 har tusentals svenska djurägare valt att byta till oss. Med innovation, smart teknik och stort kundfokus utmanar ManyPets det traditionella och skapar en bättre försäkringsupplevelse för djur och deras ägare.