6 dagar kvar till sommarens första folkfest i Rålambshovsparken

6 dagar kvar till sommarens första folkfest i Rålambshovsparken

Den 28 maj smäller det i Rålambshovsparken. Då kickar sommarens första stora folkfest, Stockholm Boule Festival, igång. En hel helg då 10 000 stockholmare invaderar parken för att hänga med vänner, njuta av sommarens första sköna festival och spela och titta på boule.

Mellan den 28 – 30 maj förvandlas Rålambshovsparken till en stor festplats med något för alla stockholmare. Då kickar Stockholm Boule Festival igång för 16 året i rad. Men redan på torsdagen smygstartar festivalen med 750 glada amatörer som ställer upp i Stockholm Boule Challenge.

Under helgen väntas sedan över 10.000 personer till parken för att umgås med vänner, äta och dricka gott, lyssna på bra musik, kasta några klot och se på när världsstjärnor duellerar.  Arrangör till festivalen är Boulebar.

– Framgången med Stockholm Boule Festival är att det verkligen är sommarens första folkfest och mycket mer än ett sport- och tävlingsevenemang, säger festivalgeneralen Petra Dahlgren. Här finns något för alla – mat, musik sköna omgivningar och ett spel som passar precis lika bra för amatörer som experter.

– De som kommer kan välja mellan att spela med polarna, delta i någon av tävlingarna som är öppna för alla eller bara låta sig imponeras av världseliten i boule som finns på plats.

Det här händer under festivalen:

Klubb

Varje festivaldag avrundas med After Boule. I år är det design, mode och livstilsbutiken Grandpa som kommer att stå för stämningen från DJ-båset.

Boulebarcup

En demokratisk tävling som spelas varje kväll. En tävling där amatörer möter proffs på samma villkor. Ett handikappsystem som gör att meriterade boulespelare hamnar på samma nivå som de som aldrig spelat boule tidigare. Bli inte förvånad om det är en nybörjare som tar hem segern.

Shake’n Boule

Världens största bouleevent för singlar. I år väntas 250 singlar att dejta och förhoppningsvis hitta kärleken på banan. Shake’n Boule är ett samarbete med Shake my world.

Kändispool

Söndagen den 30 maj möts kändisarna på boulebanan. En stående klassiker är Mange Schmidt och Adam Tenstas duell.

Tävlingsboule på elitnivå

Världens bästa boulespelare möts på centercourten. Eliten från Danmark, Sverige, Finland och Belgien tävlar om titeln Skill Champion 2010. Finalen hålls på söndag 30 maj från 14.30

Stockholm Boule Festival i siffror:

• 110 boulebanor
  • 1,3 km banor
  • 900 matcher kommer att spelas
  • 80 600 st klot kommer att kastas
  • 56 ton eller lika mycket som 14 elefanter väger de totalt
  • 5 600 st möten kommer att ske på boulebanan
  • 100 st tävlingsspelare från hela Europa
  • 6700 st öl serveras
  • 16e året i rad som festivalen hålls

Du kan läsa mer på www.sthlmboulefestival.se om allt som händer under festivalen. För mer information kontakta gärna festivalgeneralerna:

Petra Dahlgren, Tel: 070 975 15 25, petra.dahlgren@scandboule.se

Maria Tofftén, Tel: 070 797 3222, maria.tofften@scandboule.se

5 tips på hur du blir en bra boulespelare:

• Stå med bägge fötterna i spelets riktning, inga vridna anklar mot baren!
  • Se till att knogarna och fingertopparna riktas ”uppåt” mot himlen när klotet har lämnat handen.
  • Tips att skjuta bra, är att pendla armen så långt bakåt det går och sedan släppa klotet i axelhöjd.
  • Räkna klot! Motståndarnas och era egna. Då kan du göra taktiska beslut, 90% av alla taktiska beslut tas efter ett kloträknande.
  • Se till att ha fullt fokus precis när du ska kastar! Boule är en blandning av koncentration, teknik och taktiksport.

Signerat: Måns Daniel, regerande svensk mästare.