Franske världspelaren Michel Loy till Mayo Boule Festival

Franske världspelaren Michel Loy till Mayo Boule Festival

Frankrike är idag helt klart världens ledande boulenation. Med över 450 000 licenscierade boulespelare så dominerar de världsboulen.

Michel Loy anses av många som världens bästa spelare. Han är känd för sin höga plomberingsteknik och hårda skotteknik.

- Michel Loy är en av de roligaste spelarna i världen att följa på en boulebana.Han har sån grym pondus när han spelar säger Niklas Marklund, tvåfaldig nordisk mästare och tidigare VM-spelare för Sverige.

Se kort klipp på Loy här: http://www.youtube.com/watch?v=sX-23OZnovA

Från och med i år spelar Michel Loy med Julien Lamour och Damien Hureau, två unga och oerhört välmeriterade fransmän. Det nykomponerade laget har vunnit två stora franska tävlingar under våren och är det lag som utmanar de belgiska regerande Mayo-mästarna på allvar. Fransmännen är storfavoriter, inget snack om saken menar Niklas.

Sverige ligger inte i världstoppen i öppna klassen men har ändå varit med och slagits om kvartsfinalplatser i VM. - Vi är bäst i Norden men det är ett stort kliv upp till de franska lagen. Det går att rubba dem i någon enstaka match men av tio matcher vinner vi högst en halv match. Med sina drygt 7 000 licencierade är Sverige ändå ett ganska stort bouleförbund. Svensk damboule håller yttersta världsklass.

Kontakta gärna Niklas Marklund för mer information:

Niklas Marklund, 0702-81 67 88, niklas@boulebar.se