Simon Åkesson, Mourad Allam, Saga Wahlberg, Ivar Liljegren, Andy Strandberg, William Silfverberg, Leo Brood Björk, Måns Daniel, Amanda Hotz & Sanne Broström

Vann Svenska Cupen i Boule - klara för Europacupen

Rabeluob Petanque Club vann i helgen Svenska Cupen i boule och är nu klara för Europacupen. Den prestigefyllda tävlingen där de bästa klubbarna i Europa möts går av stapeln i Saint-Yrieix-sur-Charente, Frankrike den 9-12 november

Slutspelet i Svenska Cupen genomfördes under den TV-sända SM-veckan i Skövde som samlade många sporter. Rabeluob slog ut fem klubbar på vägen till seger. Det som utmärkte dem i Skövde var att de är en ung klubb både sett till historia och spelare.

– Generellt har vi unga spelare, många är mellan 20-30 år. Och vi utvecklas och har askul tillsammans. Det är det viktigaste, säger Amanda Hotz, styrelseledamot i klubben. Sen verkar vi vara duktiga också, skrattar hon.

Många bouleklubbar i Sverige har höjt på ögonbrynen. Rabeluob har attraherat några väldigt framstående spelare till denna säsong. Bland annat valde fyra unga landslagsspelare klubben till i år.

– Ivar, Simon och Wille har spelat länge ihop sedan tidigare, de är ett starkt trippel-lag som representerat Sverige på mästerskap. Saga är ny i damlandslaget och har ett spännande år framför sig, de är inte bara grymma spelare, de är också kul att hänga med, fortsätter Amanda.

Den nystartade klubben Rabeluob är framför allt en klubb för de som jobbar i Boulebar och deras närstående. Idag finns det redan många kollegor bland medlemmarna.

– Det är en kärna från bolaget som startat föreningen och ryggraden är från de anställda. Alla i bolaget är potentiella spelare. Just nu är vi ett trettiotal. Men vi kommer nog bli fler. Det är vårt mål. Boule är liksom ett sätt att leva för oss, säger Amanda som varit med sedan starten.

Nu väntar slutspel i Europacupen i Saint-Yrieix-sur-Charente, Frankrike den 9-12 november, där alla toppklubbar i Europa i möts. Rabeluob kommer att ta till vara på tiden fram tills dess genom att slipa både på teknik och stärka upp hejarklacken.

–Nu hinner vi träna ännu mer under året. Känner jag oss rätt åker vi nog ned med ett stort gäng supportrar. Det ska bli oerhört roligt, avslutar Amanda.

Om Rabeluob Petanque Club
Grundades 15 december 2021 av entusiaster från företaget Boulebar Group. Under 2022 märktes en framskjuten plats i Svenska Cupen och några skalper togs i distriktsmästerskap.

Om Boulebar Group
Driver 10 Boulebarer fördelat på fem städer med ca 150 anställda. Över 600 000 besökare under 2022. Huvudpartner till Rabeluob.

För mer info kontakta:
Amanda Hotz , Membre de Direction, 079-062 28 66, amanda.hotz@boulebar.se
Niklas Marklund, General de Sportif, 0702 816 788, niklas.marklund@boulebar.se

Boulebar drivs av sanna bouleentusiaster. Det startade som en tågluff genom Europa. Tre vänner som i en park bland Marseilles ruffa bakgator föll för boule. Den där jämlika sporten som är så mycket mer än bara en sport. Utan mer ett sätt att leva, tänka och vara. Gärna över generationer, över en middag och över ett eller flera glas Pastis. Idag finns 10 stycken Boulebarer i Malmö, Göteborg, Örebro, Stockholm och Köpenhamn. Och resan har bara börjat. Läs mer på www.boulebar.se