Bostadsrätt i Uppsala eftersökt på bovision.se

Uppsala är den tredje populäraste svenska kommun att söka bostadsrätt i just nu, visar en kartläggning av bostadssajten bovision.se. Populärast är Malmö, följt av Stockholm som dock är överlägset störst om man räknar med de stora kranskommunerna. Samtidigt syns tecken på en avsvalning av bostadsmarknaden.

- Sedan december 2009 har Malmö varit den ohotat populäraste svenska kommunen att söka bostadsrätt i, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. Exempelvis kan många Köpenhamnsbor finnas bland dem som söker lägenheter i södra Sverige. Många letar förstås även bostad i Stockholm, och flera av huvudstadens kranskommuner, som exempelvis Solna, Sundbyberg och Täby återfinns också på vår topplista.

Bovision har under perioden december-mars följt vilka kommuner som är populärast bland de som söker bostadsrätter. Enligt sökstatistiken har bostadsletandet nu minskat något efter en topp i början av året.

- I slutet av mars har aktiviteten bland de som letar bostadsrätt minskat med drygt 30 procent jämfört med januari, vilket kanske speglar en avsvalning på bostadsmarknaden sedan Finansinspektionen gick ut med sitt förslag om hårdare lånekrav, säger Ulf Magnusson.

Topp 20 populäraste bostadsrättskommunerna (antalet lediga bostadsrätter just nu inom parentes):
1. Malmö (893)
2. Stockholm (8714)
3. Uppsala (221)
4. Lund (118)
5. Helsingborg (268)
6. Eskilstuna (88)
7. Norrköping (112)
8. Göteborg (457)
9. Linköping (162)
10. Kalmar (30)
11. Solna (193)
12. Sundsvall (107)
13. Örebro (80)
14. Karlstad (55)
15. Nacka (166)
16. Jönköping (116)
17. Västerås (347)
18. Borås (44)
19. Täby (53)
20. Sundbyberg (69)

Rankingen är baserad på antal sökningar på bovision.se under perioden december 2009 - mars 2010. Antal bostadsrätter utgår från utbudet på bovision.se den 29 mars 2010. För aktuellt annonsutbud, se bovision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Ulf Magnusson, VD för Bovision

Tel: 070-569 09 28, e-post: ulf.magnusson@bovision.se