Bovision: Allt svårare att ta sig in på hyresmarknaden i Uppsala

De lediga hyresrätterna i Uppsala blir färre, samtidigt som det nu råder byteskrav på samtliga kontrakt, visar annonsstatistik från bovision.se. Därmed motsvarar Uppsala rikstrenden att utbudet av hyreslägenheter krymper, framför allt för den som saknar hyreskontrakt sedan tidigare. Endast i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i Helsingborg och Borås ökar utbudet något jämfört med november 2009.

I Uppsala har utbudet av lediga hyresrätter de senaste två månaderna minskat med 9 procent. Samtidigt har i dagsläget samtliga 216 utannonserade lägenheter byteskrav, vilket innebär att de inte är tillgängliga för den som saknar hyreskontrakt sedan tidigare.

- Vår statistik pekar tyvärr på att det har blivit ännu tuffare på hyresmarknaden sedan vår senaste mätning i november 2009, trots att vi har något fler annonser totalt sett i landet, säger Marianne Olseryd Engqvist, VD för Bovision.

I slutet av januari månad finns det 11 942 hyresrätter utannonserade på bovision.se, vilket är någon procentenhet mer än i november. I storstäderna har utbudet ökat med 1-12 procent, samtidigt som andelen lägenheter utan byteskrav har minskat. Till undantagen hör Mjölby, Ånge och Flen där samtliga lägenheter annonseras utan byteskrav, men även Landskrona, Katrineholm, Jönköping och Karlskrona där majoriteten av bostäderna finns tillgängliga också för den som saknar ett hyreskontrakt sedan tidigare.

Topp 20 svenska orter med flest lediga hyresrätter:
Ort, Antal hyresrätter, Andel hyresrätter med byteskrav

Jönköping, 38, 10%

Karlskrona, 38, 5%

20. Karlstad, 33, 33%

Siffrorna baseras på bovision.se:s utbud den 26 januari 2010. För aktuell annonsstatistik, se bovision.se

För mer information, kontakta gärna:
Marianne Olseryd Engqvist, VD för Bovision

Tel: 070-517 26 56, e-post:
marianne.olseryd@bovision.se