Bovision: Husfyndarläge i Gävle

Den som går i husköpartankar i Gävle har mycket att välja på just nu, visar färsk annonsstatistik från bostadssajten Bovision.se. På tre månader har utbudet i kommunen ökat med 60 procent. Samtidigt har flera av villorna ett utgångspris under 500 000 kronor.

- Under våren och försommaren går bostadsmarknaden traditionellt sett varm, vilket stämmer även i år, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. Hittills har kommande räntehöjningar och osäkerheten kring ett eventuellt regeringsskifte inte dämpat prisnivåerna nämnvärt, men däremot kan försäljningsprocessen gå trögare än tidigare.

Sveriges dyraste villor finns i Stockholms innerstad, där ligan toppas av ett townhouse beläget på Östermalm med utgångspriset 45 miljoner kronor. För den som vill hålla lite hårdare i plånboken är Gävle en kommun värd att titta på, med 11 hus under 500 000 kronor till försäljning just nu.

Totalt har villautbudet i Sverige ökat med 70 procent jämfört med februari månad. Just nu finns 16 355 lediga hus till försäljning i hela landet.

Topp 20 svenska kommuner med flest villor till försäljning:
Kommun, Totalt antal villor, Antal under 500 000, Antal över 8 miljoner
20. Linköping 132 / 1 / 1
Umeå 132 / 3 / -
Vellinge 132 / 4 / 12

Siffrorna baseras på bovision.se:s annonsutbud från den 25 maj 2010. För aktuellt utbud, se bovision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Ulf Magnusson, VD för Bovision

Tel: 070-569 09 28, e-post: ulf.magnusson@bovision.se