Bovision: Lätt att hitta hyresrätt i Eskilstuna

Enligt Bovisions annonsstatistik finns det för närvarande 11 786 lediga hyresrätter i Sverige. Drygt hälften av dessa återfinns i Stockholm, Göteborg och Malmö, där majoriteten av lägenheterna annonseras med byteskrav. Men i Eskilstuna och Strängnäs är det lätt att ta sig in på hyresmarknaden.

- Många menar att hyresrätten som boendeform är på väg att utarmas, inte minst som ett resultat av de många ombildningarna till bostadsrätter, säger Marianne Olseryd Engqvist, vd för Bovision. Vår annonsstatistik tyder också på att det kan vara mycket svårt att komma in på hyresmarknaden för den som inte redan har ett förstahandskontrakt.

Det finns dock undantag. I exempelvis Eskilstuna och Strängnäs, som hör till de svenska kommuner som har flest hyresrätter utannonserade i landet, har endast ett fåtal av lägenheterna byteskrav. I Mjölby, Ånge och Katrineholm är samtliga annonser utan byteskrav.

Topp 20 svenska orter med flest lediga hyresrätter:

Ort, Antal hyresrätter, Andel med byteskrav

18. Gotland, 55, 95 %

19. Kalmar, 52, 81 %

20. Strängnäs, 50, 18 %

Siffrorna baseras på bovision.se:s utbud den 24 november 2009. För aktuell annonsstatistik, se www.bovision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Marianne Olseryd Engqvist, VD för Bovision
tel: 070-517 26 56, e-post: marianne.olseryd@bovision.se