Därför söker bostadsägare allt oftare ekonomisk rådgivning

Därför söker bostadsägare allt oftare ekonomisk rådgivning

I Göteborgs stad har antalet skulder för privatpersoner ökat markant till följd av den ekonomiska krisen som pågått senaste tiden på grund av stigande inflation, lågkonjunktur och arbetslöshet. Detta har bland annat lett till ett större behov av rådgivning kring bostadsekonomi, då allt fler svenskar kämpar med att få sina månatliga utgifter att gå ihop.

Att äga en bostad är en dröm för många människor då det ger en känsla av stabilitet och trygghet att ha ett eget hem. Men det innebär också att man står inför olika ekonomiska utmaningar och ansvar. I Göteborg ser man en tydlig ökning av människor som behöver hjälp med ekonomisk rådgivning och skuldsanering. Det handlar om både ökade bolåneutgifter och andra ekonomiska problem som uppstått till följd av den pågående krisen.

Ökad behov av ekonomisk rådgivning och skuldsanering

I Göteborgs stad har man noterat en markant ökning av personer som söker akut ekonomisk rådgivning. Enligt skuldrådgivaren Edin Osmancevic i Göteborgs stad har antalet personer som vänder sig till dem för hjälp med sina skulder ökat avsevärt. Detta uppger han i en intervju med GP. Många av dessa personer befinner sig i akuta situationer där de riskerar att bli vräkta från sina hem på grund av obetalda räkningar. Andra har svårt att klara av sina bolåneutgifter på grund av ökade kostnader.

En del av de personer som söker ekonomisk rådgivning behöver hjälp med skuldsanering. Skuldsanering innebär att man får hjälp att strukturera upp sina skulder och betala av dem på ett hållbart sätt. Det kan innebära att man förhandlar med sina borgenärer och kommer överens om en betalningsplan som man kan klara av. Skuldsanering är en process som tar tid och kräver disciplin och ansvarstagande från den enskilde.

En annan faktor som bidrar till den ökade efterfrågan på ekonomisk rådgivning är de ökade bolåneutgifterna. Många bostadsägare har märkt av att deras bolånekostnader har ökat avsevärt under den senaste tiden. Detta beror till stor del på att räntorna har stigit eller att man har tagit på sig för stora lån i förhållande till sin inkomst. Oavsett orsaken kan det vara svårt att klara av de ökade utgifterna och det kan leda till ekonomisk oro och stress.

Vikten av att ha en buffert

En viktig lärdom som man kan dra utifrån den ökade efterfrågan på ekonomisk rådgivning är vikten av att ha en buffert. En buffert är en summa pengar som man har sparad för oväntade utgifter eller ekonomiska motgångar. Genom att spara inför eventuella kostnader kan man klara av att betala sina räkningar även om man skulle hamna i en ekonomisk knipa. En buffert ger också en känsla av trygghet och kan vara avgörande för att undvika skuldsättning och ekonomiska bekymmer.

En annan utmaning som bostadsägare kan stöta på är svårsålda bostadsrätter. Det kan vara svårt att hitta en köpare till sin bostadsrätt, särskilt om det är en nyproducerad bostadsrätt. Många har skrivit på avtal om en ny bostadsrätt och räknat med att kunna sälja sin befintliga bostadsrätt, men har sedan upptäckt att det inte går som planerat. Det kan leda till ekonomiska svårigheter och en känsla av att vara fast i en ekonomiskt osäker situation.

Rådgivningens betydelse

Att söka ekonomisk rådgivning kan vara avgörande för att hantera ekonomiska utmaningar och undvika skuldsättning. En erfaren rådgivare kan hjälpa till att strukturera upp ekonomin, förhandla med borgenärer och ge råd om hur man kan minska sina utgifter. Det är viktigt att vara öppen och ärlig med sin rådgivare och att vara beredd att ta till sig av de råd och rekommendationer som ges. Att ta tag i sin ekonomi i ett tidigt skede kan vara avgörande för att undvika att hamna i en svår ekonomisk situation.

Bovision,
tel: +46 (0)31-55 32 22, e-post: info@bovision.se

bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar.