Drömhus till salu i London för 285 000 kronor/kvadratmeter - eller köp en tomt och renovera en ruin på italienska kusten

Utlandsbarometern:

Den låga räntan gör att det fortfarande är köpläge av bostäder utomlands. Just nu finns ytterligare närmare 12 000 bostäder på gång att läggas ut på Bovision.

-Vill man fynda och är händig kan alternativet vara att köpa en tomt istället för bostad. Ofta finns ett gammalt hus på tomten som man kan rusta upp, säger Peter Rydås, vd på Bovision.

-Ett annat alternativ om man vill hålla ned sina kostnader är att köpa en mindre lägenhet i ett attraktivt område, en lägenhet som man sedan kan hyra ut periodvis.

-Få har råd att köpa den så kallade ”drömbostaden”. Men det är alltid spännande att drömma!

Vad sägs om ett radhus i attraktiva Barnesområdet i London för 42,7 miljoner kronor. Då får du sju rum, en boarea 150 kvadratmeter samt en tomt på 300 kvadratmeter och en biarea 10 kvadratmeter.

Det betyder ett kvadratmeterpris på 284 666 kronor.

Detta Townhouse består av tre plan med hall, salong, matsal, allrum, frukostrum och tvättstuga på bottenvåningen. På andra våningen finns bland annat ”master bedroom” med badrum, ett omklädningsrum och ytterligare två sovrum. Ytterligare sovrum och förråd finns på tredje våningen. Huset är renoverat år 2014. Trädgården ligger mot väst och har en sidogrind.

London

Ett billigare alternativ kan vara att köpa en tomt, bygga själv eller renovera en ruin. På den italienska östkusten i Abruzzo Silvi finns exempelvis en tomt på 3 000 kvadratmeter till salu med just en stor ruin på tomten. Från tomten har man utsikt över havet dit det är gångavstånd. Ett alternativ för den händige.

Ruin Italien

Vill man inte hugga i och bygga sitt eget drömhus eller har tillräckligt med pengar för att köpa ”drömhuset” så kanske alternativet är en lägenhet. I spanska Costa Blanca finns exempelvis en lägenhet till salu för 54 000 euro (runt en halv miljon). Det är en ägarlägenhet mot söder på nedre botten med ett sovrum på 35 kvadratmeter. Från bostaden är det tjugo minuters promenad till stranden.

Spanien

Nordens största mässa för utlandsboende är fastighetsmässan ”Köpa Hus Utomlands”. Den mässan har turnerat runt under hösten och avslutar i Göteborg nu i helgen den 14-15 november. Man håller till på Svenska Mässan.

Bovisions utlandsbarometer visar på ett minskat utbud jämfört med september. Men i själva verket har utbudet ökat.

-Vi är störst då gäller utbud av utlandsbostäder. Vi har under hösten förhandlat om flera avtal med våra kunder vilket medfört ett nya tillkommit samtidigt har vi just nu tekniska problem med överföringar av bostäder till salu hos en stor kedja vilket gör att vi just nu visar lite färre objekt än vanligt. Vi hoppas på en snabb lösning av de tekniska problemen.