Fritidshusbarometern: 131 lediga fritidshus i Gävleborgs län i påsk

Det finns just nu finns 4003 lediga fritidshus i Sverige, en ökning med 19 procent jämfört med samma tid förra året. Under veckorna innan påsk har utbudet ökat kraftigt, totalt har 1730 nya objekt kommit ut på marknaden på tre veckor. I Gävleborgs län finns 131 lediga fritidshus, med utgångspriser från 125 000 till 2 975 000 kronor. Det visar undersökningen Fritidshusbarometern, som görs av bostadssajten bovision.se.

Prisvariationen på fritidshus är stor, från 75 000 till 35 000 000 kronor. Sveriges dyraste fritidshus finns just nu i Stockholms län, på Björkö i Haninge, med ett utgångspris på 35 000 000 kronor. Billigaste fritidshusen finns i Västmanlands län och Jönköpings län, där det finns fritidshus med utgångspris 75 000 kronor.

- Det verkar som att många kommer springa på visningar i påsk, säger Ulf Magnusson VD Bovision. Utbudet av lediga fritidshus ökar i snabb takt och kommer antagligen öka hela vägen fram till sommaren. Vi får se om dagens räntebesked från Riksbanken påverkar marknaden något.

Det finns idag fem län som har fritidshus med höga utgångspriser som överstiger 15 000 000 kronor. De dyraste husen finns i Stockholms län, Hallands län, Västra Götalands län, Skåne län och Södermanlands län. När det gäller de lägsta priserna har sex län fritidshus till salu för under 100 000 kronor; Blekinge län, Jönköpings län, Västmanlands län, Västra Götalands län, Örebro län och Gävleborgs län.

Län, Antal, Billigast, Dyrast

Fakta om mätningen:
- Statistiken gäller objekt 19 april 2011 på www.bovision.se
- Totalt bygger statistiken på 4003 fritidshus
- Klassificeringen av objekten anges av mäklare vid annonsens införande

Bovision kan ta fram specialstatistik över bostadsannonseringen för samtliga kommuner i Sverige. Hör av er till bovision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.