Fritidshusbarometern: 151 lediga fritidshus i Jämtlands län inför våren

Just nu finns 151 lediga fritidshus i Jämtlands län. Priserna varierar stort från 145 000 till 1 500 000 kronor. Flest lediga fritidshus finns i Skåne län som har 313 lediga fritidshus till salu. Det visar undersökningen Fritidshusbarometern, som görs av bostadssajten bovision.se.

Sveriges dyraste fritidshus finns just nu i Stockholms län, på Resarö i Vaxholm, med ett utgångspris på 27 000 000 kronor. Billigaste fritidshusen finns i Västmanlands län och Västra Götalands län, där det finns fritidshus med utgångspris 75 000 kronor.

- Det är just nu ett lite större utbud av lediga fritidshus än i mars förra året, säger Ulf Magnusson VD Bovision. För den som vill vara ute i god tid inför semestrarna är det ett bra läge att börja titta redan nu. Vi får se om det blir ett lika stort fritidshusutbud i år som förra året när det närmar sig sommar.

Det finns idag fem län som har fritidshus med höga utgångspriser som överstiger 15 000 000 kronor. De dyraste husen finns i Stockholms län, Södermanlands län, Västra Götalands län, Jämtlands län och Hallands län. När det gäller de lägsta priserna har fyra län fritidshus till salu för under 100 000 kronor; Västmanlands län, Västra Götalands län, Örebro län och Gävleborgs län.

Län, Antal, Billigast, Dyrast
Örebro län, 62, 95000, 2950000
Östergötlands län, 45, 275000, 4000000

Fakta om mätningen:
- Statistiken gäller objekt i mars på www.bovision.se
- Totalt bygger statistiken på 2273 fritidshus

Bovision kan ta fram specialstatistik över bostadsannonseringen för samtliga kommuner i Sverige. Hör av er till bovision@greenhillrelations.se så hjälper vi till.