Fritidshusbarometern: Kraftig ökning av fritidshus till salu i Varberg

Den som ska köpa en sommarstuga till semestern har gott om valmöjligheter i Varberg nu, visar annonsstatistik från Bovision.se. Det finns 97 procent fler fritidshus till försäljning i kommunen idag jämfört med juni 2009. I hela landet är ökningen sedan motsvarande period förra året 26 procent.

- Utbudet har ökat rejält sedan vår senaste mätning i slutet av april månad, men även jämfört med motsvarande tid förra året, säger Ulf Magnusson, vd för Bovision. Nu finns det fler fritidshus till försäljning än vi noterat i någon av våra tidigare mätningar.

Totalt finns det 5 538 fritidshus till försäljning i hela Sverige. Mest har utbudet ökat i Varberg, som nu har 97 procent fler lediga fritidshus jämfört med juni 2009. Flest sommarstugor til salu finns i Norrtälje, Värmdö och i på Gotland.

För den som vill fynda strax före midsommar finns det stora chanser att hitta något billigt. 1 665 fritidshus har ett utgångspris under 500 000 kronor, vilket är 78 procent fler än i april månad. Störst är utbudet av billiga fritidshus i Eskilstuna kommun. Landets tre billigaste fritidshus, med utgångspriser mellan 60 000 och 75 000 kronor, finns i Köping, Eskilstuna och Trollhättan.

Sveriges 10 kommuner med flest lediga fritidshus, (förändring jmf med juni 2009 inom parentes)
1. Norrtälje 223 (32%)
2. Värmdö 132 (48%)
3. Gotland 91 (8%)
4. Uppsala 79 (72%)
5. Borgholm 77 (79%)
6. Tanum 75 (83%)
7. Karlskrona 73 (11%)
8. Varberg 69 (97%)
9. Eskilstuna 68 (51%)
10. Österåker 65 (58%)

Siffrorna är baserade på annonsutbudet på Bovision.se den 18 juni 2010. Bovision har genomfört mätningarna som ligger till grund för Fritidshusbarometern sedan april 2009. För dagsaktuella siffror, se www.bovision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Ulf Magnusson, VD för Bovision

Tel: 070-569 09 28, e-post: ulf.magnusson@bovision.se