Fritidshusbarometern: Stort utbud av fritidshus till salu i Härjedalen

Den som vill köpa fritidshus efter sommaren har gott om valmöjligheter i Härjedalen nu, visar annonsstatistik från Bovision.se. Det finns 72 procent fler fritidshus till försäljning i kommunen idag jämfört med augusti 2009.  I hela landet är ökningen sedan motsvarande period förra året 35 procent.

- I år är det rekordmånga fritidshus till salu när semestrarna är över, säger Ulf Magnusson, VD Bovision. Kanske vill många fritidshusägare slippa eventuella räntehöjningar inför hösten.

Härjedalen, Värmdö och Karlskrona är också med och toppar statistiken över antal lediga fritidshus. I pristoppen ligger Helsingborg, Båstad och Vaxholm, där utgångspriserna för fritidshus har ett snittpris på mellan fyra och sex miljoner kronor.

För den som vill fynda efter semestrarna finns de billigaste fritidshusen till salu i bland annat Åby, Norrköping för endast 10000 kronor. Men då får man vara beredd att sanera och renovera en liten stuga som står på arrenderad mark. I Landskrona kan man få en kolonilott med ett 40 kvadratmeter stort hus för 40000 kronor medan man kan köpa en liten stuga i Sjöbo för 75000 kronor.

Den som har riktigt mycket pengar kan titta på Sveriges dyraste fritidshus just nu. Det ligger i Sandhamn i Stockholms skärgård och har ett utgångspris på 22 000 000 kronor. Det finns även ett fritidshus i Nynäshamns skärgård, Sorunda, för utgångpris 20 000 000 kronor, samt ett fyrarumshus i Torekov för 19 750 000 kronor.

Sveriges 10 kommuner med flest lediga fritidshus

Norrtälje, 182 (122)
Härjedalen, 130 (81)
Värmdö, 125 (77)
Karlskrona, 77 (51)
Gotland, 73 (64)
Tanum, 64 (48)
Uppsala, 63 (43)
Östhammar, 63 (32)
Hässleholm, 60 (36)
Luleå, 58 (22)

Antalet lediga fritidshus under samma tid förra året anges inom parentes.

Högsta medelpris, fritidshus per kommun

Helsingborg, 6221250 kr
Båstad, 5074433 kr
Vaxholm, 4772083 kr
Tyresö, 4592083 kr
Haninge, 4173800 kr
Nacka, 4163666 kr
Lidingö, 415000 kr
Tanum, 4007437 kr
Värmdö, 3565840 kr
Ekerö, 3502941 kr

Siffrorna är baserade på annonsutbudet på Bovision.se den 25 augusti 2010. Bovision har genomfört mätningarna som ligger till grund för Fritidshusbarometern sedan april 2009. För dagsaktuella siffror, sewww.bovision.se.

För mer information, kontakta gärna:
Ulf Magnusson, VD för Bovision

Tel: 070-569 09 28, e-post: ulf.magnusson@bovision.se