Lockpriserna har försvunnit från bostadsmarknaden i Stockholm

Lockpriserna har försvunnit från bostadsmarknaden i Stockholm

Pressmeddelande:
Studie från Bovision visar:Lockpriserna har försvunnit från bostadsmarknaden i Stockholm
Drygt ett år har gått sedan mäklare i Stockholm införde acceptpriser i sin bostadsannonsering. Acceptpriserna ledde till en tydlig ökning av utgångspriserna. Idag är skillnaden mellan utgångspris och slutpris liten. De flesta bostadsrätter i Stockholm stad säljs dock till ett något högre pris än vad som står i annonsen. Det visar en studie som Bovision gjort.
-Mäklarbranschen ville få bort den prissättning som tidigare uppfattades som ”lockpriser” i annonserna. Därför infördes acceptpriser. Vår studie visar att lockpriser knappast längre förekommer i Stockholm, säger Peter Rydås, vd på Bovision.
Utgångspriset i annonserna för en genomsnittlig bostadsrätt i Stockholms stad steg med 10 procent på två månader i samband med införandet av acceptpriserna. HOX index för bostadsrätter i Stockholms stad steg knappt två procent under samma period. Därefter har utgångspriserna legat nära slutpriserna ända till idag.

Diagrammet visar kvadratmeterpriset för en genomsnittlig trerumslägenhet i Stockholms stad. De två linjerna visar dels utgångsbud baserat på annonspriser från Bovision, dels slutpriser från slutpris.se. Slutpriserna har justerats efter HOX index för att spegla utvecklingen månad för månad.

Det var i augusti ifjol som flertalet mäklare i Stockholm införde accepterat pris i sina bostadsannonser. Acceptpris innebär att säljaren är beredd att sälja till ”acceptpriset” men har självklart också friheten att acceptera och sälja till att ett annat pris om buden exempelvis blir högre.
Det verkliga försäljningspriset var i genomsnitt 4 084 000 kronor under det senaste året för Bovisions standardtrea, säger Adrian Sigot på nätföretaget slutpris.se. För samma typ av lägenhet var det utannonserade priset 3 966 000 kr, alltså ungefär en procent lägre än slutpriset. Den siffran bygger på ett snitt för de bostäder som faktiskt såldes, förklarar Adrian Sigot.

-Det är oerhört positivt att kunna konstatera att den kraftansamling som mäklarkåren i Stockholm gjorde har gett ett så bra resultat. I Uppsala drev vi igenom Accepterat Pris för drygt fem år sedan och det har fungerat väldigt bra för alla parter. Säljarna har satt sin lägstanivå, köparna vet att utgångspriset är accepterat som ett tänkbart försäljningspris och mäklarna upplever att parterna i affärerna är mer nöjda, när spelreglerna tydliggjorts. En stor eloge till Mäklarsamfundet som varit en av de drivande krafterna bakom accepterat pris och som starkt bidragit till att ena branschen i den här viktiga frågan, säger Tomas Widerlöv, VD på mäklarfirman Widerlöv & Co.

Bakom undersökningen står Bovision. Statistisk bearbetning av slutpriser har gjorts av Slutpris.se.  Statistisk bearbetning av annonspriser har gjorts av Valueguard Index Sweden AB. Nästa sammanställning av annonsmarknadens utveckling kommer att publiceras i början på februari år 2013.

Frågor på studien besvaras av:

Peter Rydås, vd Bovison, tel.  070-513 61 56Om företagen:Bovision startade med bostäder på nätet år 1996. Genom enkla sökfunktioner gör Bovision det enkelt för människor att hitta den bostad de drömmer om. Bovision ägs idag av PR Affärsutveckling AB, ett oberoende företag i mediebranschen.

Slutpris.se lanserades 2011 och gjorde över en natt slutpriser på bostadsrätter tillgängliga för alla. Slutpris ägarstruktur har inga kopplingar till branschorganisationer eller enskilda mäklarbyråer

.Valueguard Index Sweden AB är ett växande bolag inom indexteknologi och har i samarbete med KTH skapat Nasdaq OMX Valueguard KTH Housing Index (HOX) som bygger på en unik, patentsökt teknologi. Prisindexet mäter utvecklingen för bostadsrätter och villor i Sverige som helhet och i våra fyra största städer.

Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996. Företaget drivs sedan augusti 2012 av Peter Rydås.