Ny kartläggning visar: Budgivningarna på bostadsmarknaden tar fart igen

Ny kartläggning visar: Budgivningarna på bostadsmarknaden tar fart igen

En färsk kartläggning gjord av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, med siffror från Svensk Mäklarstatistik, visar att budpremien i mars landade på 1,2 %. Budpremien är skillnaden mellan utgångspris och slutpris och detta är den högsta noteringen sedan slutet av sommaren 2023.

Efter många månader med en negativ budpremie på många bostadstyper verkar bostadsmarknaden nu försiktigt ta fart igen. Exempelvis så säljs villor för första gången på länge över utgångspriset i bostadsannonsen.

- Budpremien ökar igen och det beror ju på att priserna ökar, köparna är på plats igen och har mer självförtroende, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling till TV4 Nyheterna.

– Vi tror att budpremien kommer ligga på plus framåt och att vi inte kommer backa tillbaka till de negativa budpremier som vi såg i vintras, det blir mer fart i budgivningarna och folk är beredda att lägga mer.

Under COVID-19 pandemin steg bostadspriserna ordentligt och hamnade en bra bit över utgångspriset med tuffa budgivningsprocesser. Som mest låg budpremien då i snitt på 10%. När bostadsmarknaden sedan bromsade in under 2022 såldes i stället många bostäder för en prislapp under utgångspris. I december 2022 var budpremien som lägst, då såldes villor för i genomsnitt 3% lägre pris än utgångspriset.

Viss islossning på marknaden

De senaste siffrorna från Svensk Mäklarstatistik visar ytterligare islossning på marknaden. Under mars steg priserna på bostadsrätter med +1,8% och villor med +1,1%. På årsbasis har priserna på bostadsrätter ökat med +1,4% medan villapriserna är oförändrade.

Bovision,
tel: +46 (0)31-55 32 22, e-post: info@bovision.se

bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar.