​BOXON utsedd som vinnare av priset PackTheFuture 2020

Boxon får utmärkelsen i kategorin ”Samhällsnytta”

Boxon har nyss utsetts som vinnare av priset PackTheFuture av juryn för 2020 års upplaga. Av totalt 58 deltagare får Boxons R-PET Storsäck (Big Bag), som är tillverkad av begagnade PET-flaskor i Indonesien, utmärkelsen i kategorin "Samhällsnytta". Denna kategori hedrar en innovation som möter de nya konsumtionstrenderna och vanorna för dagens användare och kunder, eller de nya konsumtionssätten för målgrupper som barn, äldre och familjer. Det kan också inkludera nytta för samhället.

PackTheFuture-priset är baserat på ett initiativ av ELIPSO, en fransk förening för plastförpackning och den tyska IK Industry Association Kunststoffverpackungen e.V.

Syftet med tävlingen är att fokusera på den innovativa potentialen för plastförpackningar över hela Europa. Alla vinnande bidrag presenteras i "Innovationsboken" som finns tillgänglig på den officiella utmärkelsens webbplats. Prisutdelningen kommer att äga rum den 24 november 2020 på förpackningsmässan ALL4PACK i Paris.

Detta är ett viktigt erkännande som visar att förpackningssektorn, som har ett mycket specifikt ansvar gentemot miljön, kan skapa nya hållbara förpackningslösningar och perspektiv för en bättre framtid genom innovation och engagemang. Av denna anledning främjar Boxon hållbarhetsdialogen inom och utanför förpackningsindustrin - vare sig det är med kunder, leverantörer eller egna anställda.

R-PET-systemet: Hur en begagnad plastflaska blir en Storsäck

Den prisbelönta produkten är en Storsäck tillverkad helt av återvunnen PET. PET-flaskorna som används för detta ändamål samlas ihop i Indonesien i offentliga byggnader såsom skolor eller organisationer innan de levereras till återvinningsanläggningen. Eftersom de använda flaskorna samlas in direkt efter användning är de av god kvalitet. Återanvändningen för produktion av Storsäckar förhindrar marin förorening eftersom flaskorna inte hamnar i havet. Sammantaget har R-PET Storsäckar flera positiva effekter på miljön:

• Minskade havsföroreningar
  • Effektiv återanvändning av PET-flaskor
  • Mindre resursanvändning
  • Upp till 25% mindre koldioxidutsläpp
  • PET kan återvinnas och bearbetas flera gånger utan förlust av dess egenskaper

Alla steg från sortering och rengöring av flaskorna, genom bearbetning till produktion av Storsäckar, sker i samma system. Detta betyder korta vägar, inget behov av transport och eller ytterligare förpackning. Cirka 25 flaskor på 1,5 l vardera bearbetas till 1 kg vävd återvunnen PET. En genomsnittlig 2 kilos Storsäck är tillverkad av cirka 50 återvunna PET-flaskor.

Boxon är medlem i FN: s Global Compact och engagerad i de tio principerna. I ett officiellt CSR-uttalande definierar Boxon sina åtaganden och mål inom företagets sociala ansvar. Alla aktiviteter, resultat och mål görs tillgängliga i en årlig Hållbarhetsrapport.

Mer information:

PackTheFuture Award - Officiell webbplats: http://www.packthefuture.com/en/
Läs mer om R-PET Storsäck på webben och ladda ner broschyren R-PET Big Bag.

• Naturfrågor

• boxon
  • förpackningslösningar
  • storsäck

Boxon är en innovativ affärspartner som erbjuder intelligenta förpackningskoncept med full spårbarhet som ökar värdet av våra kunders förpackningsflöde - från order till leverans. Vi finns i Norden, Europa och i Asian, med huvudkontoret i Helsingborg. Bolaget innefattar ca 260 dedikerade medarbetare och vi omsätter 1,3 miljarder SEK. Läs vår story på www.boxon.se.