"Skapa en motståndskraftig framtid tillsammans"

Den globala bristen på komponenter och störningar i leveranskedjan under de senaste två åren har gjort ett ord från logistikvärlden populärt: motståndskraft. Vi satte oss ner med B&R-experten Gerald Haas för att lära oss mer om resiliens, motståndskraft på svenska, i försörjningskedjan och vilka steg B&R tar för att förbättra den.

Ett ord vi hör dyka upp gång på gång i diskussioner om strategi för försörjningskedjan är "resiliens". Vad betyder egentligen det?

Gerald Haas: När vi säger motståndskraft talar vi om förmågan att förbli stabil inför yttre förändringar. Och, från covid-19 till komponentkrisen, har vi sett många förändringar under de senaste två åren. Som företag innebär det att vara motståndskraftigare och att skapa en mer stabil affärsmiljö så att händelser som dessa har mindre påverkan.

Hur ser den aktuella leveranssituationen ut för råkomponenter hos B&R?

Haas: Vårt utbud av råkomponenter har förbättrats avsevärt. Jämfört med krisens höjdpunkt har antalet kritiska komponenter minskat med över 90%.

Vilka åtgärder vidtar B&R för att förbättra motståndskraften i leveranskedjan?

Haas: Ett steg är att utöka vår multi-sourcing-strategi för att stärka vårt utbud av kritiska komponenter. Vi har också gjort om många produkter för att göra detta möjligt. Och självklart har vi arbetat nära våra leverantörer för att hitta lösningar. I detta avseende har vår kombinerade köpkraft tillsammans med vårt moderbolag ABB varit till stor hjälp.

Ett annat viktigt steg har varit att optimera våra planeringssystem. Detta ger oss flexiblare kontroll över våra produktionsprocesser och det hjälper oss att erbjuda våra kunder snabbare och mer tillförlitlig information och kortare ledtider.

Vad är ditt främsta mål framöver?

Haas: Det jag vill se är största möjliga stabilitet över hela vår leveranskedja – från våra leverantörer, till våra produktionsanläggningar i Österrike, till maskinbyggare och anläggningsoperatörer runt om i världen. Vi har redan gjort betydande framsteg och jag är övertygad om att de strukturer och processer vi etablerar med våra leverantörer kommer att tjäna oss väl i framtida kriser.

Finns det något mer du vill tillägga?

Haas: Ja, en sak som har varit trevligt att se de senaste åren är hur väl alla våra team och avdelningar har arbetat tillsammans. Hur passionerade diskussionerna än har varit har fokus alltid legat på "Hur stöttar vi våra kunder bäst i den här situationen?" Så jag skulle vilja säga tack – till alla mina kollegor och även till våra kunder – för allt personligt engagemang och nära samarbete när vi skapar en mer motståndskraftig framtid tillsammans.

Tack för din tid och vi önskar all lycka för framtiden!

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

B&R Industrial Automation AB
Hyllie Allé 31