Hypervisor-mjukvaran möjliggör parallell drift av flera operativsystem på en enhet. Operativsystemen kan kommunicera med varandra via ett virtuellt nätverk.

B&R Hypervisor minskar platsbehovet i mobila maskiner

Styrning och PC i en enhet

B&R utrustar nu sin PC för mobila maskiner med B&R Hypervisor-programvara. Detta gör att den kan fungera samtidigt som både en högpresterande kontroller och en Windows- eller Linux-dator, vilket gör att smarta jordbruksapplikationer kan implementeras med bara en enda enhet.

Det så kallade General Purpose-operativsystemet (GPOS) och realtidsoperativsystemet är anslutna till varandra via ett virtuellt nätverksgränssnitt. Windows-programvaran kan via en molnanslutning beräkna den optimala vägen för en mobil arbetsmaskin, medan operativsystemet i realtid omvandlar denna information till specifika kommandon till enheterna. Kombinationen av två operativsystem i en enhet minskar både kostnaderna och utrymmeskravet samt att de tillgängliga hårdvaruresurserna utnyttjas bättre.

Optionskort för extern I/O-anslutning.

B&R erbjuder även ett nytt optionskort för anslutning av externa I/O-moduler eller sensorer i kombination med Hypervisor-programvaran. Den är utrustad med tre CAN och ett POWERLINK-gränssnitt i realtid.

Standardiserad kommunikation

B&R erbjuder ett optionskort med ytterligare fyra Ethernet-gränssnitt för att utöka datorns anslutningsmöjligheter i den mobila maskinen. På så sätt kan externa enheter som GPS-mottagare eller mobilmodem anslutas till datorn. Gränssnitten är redan utrustade med TSN Ethernet-förlängning, vilket gör dem optimalt förberedda för OPC UA över TSN-kommunikationsstandard.