Ett steg bak och två steg fram - till rätt lösning

Ett steg bak och två steg fram - till rätt lösning

Intervju med Fredrik Patriksson, B&R - Adaptive Manufacturing

I den här intervjun satte vi oss ner med Fredrik Patriksson, Business Development Manager inom B&R för konceptet Adaptive Manufacturing där diskret händelsestyrd simulering är en viktigt pusselbit. Vi frågar honom om och vilken betydelse den här metoden har för framtiden hos produktionsföretag.Till vardags arbetar du med digital automationkoncept för adaptiv tillverkning. Vad gör du just nu?

Till vardags arbetar du med koncept för adaptiv tillverkning. Vad gör du just nu?

Just nu arbetar jag med en av B&R:s slutkunder med att analysera deras produktion/maskinpark för att upptäcka förbättringspotential inom områden såsom produktivitet eller anpassningsbarhet till nya produktvarianter. Här använder vi diskret händelsestyrd simulering som ett kraftfullt verktyg, då det är en ögonöppnare i förhållande till hur maskiner och fabriker har designats hittills.

Det låter spännande. Kan du berätta lite om vad diskret händelsestyrd simulering är?

När vi talar om diskret händelsestyrd simulering handlar det om hur man optimerar maskiner eller hela produktionslinjer. Metoden är nyckeln - Först gäller det att identifiera flaskhalsar i kundens produktion och ta reda på vad deras behov och målsättning är, så att vi utifrån det hittar den bästa lösningen – och det kan vi göra genom att gå ett steg tillbaka, faktiskt hela vägen tillbaka till ideéstadiet.

Läs också: Hur vet jag vilket värde ny teknik kan tillföra min maskin eller produktion?

Kan du beskriva metoden?

Ja – diskret händelsestyrd simulering är väldigt abstrakt eftersom det varken är en fysisk simulering eller en digital tvilling, utan ett sätt på vilket vi teoretiskt – med hjälp av ett simuleringsverktyg – kan beräkna och testa produktionsflöden utan att vara bundna av någon som helst teknik. I detta tillvägagångssätt kommer val av teknik in som det sista steget. På detta sätt är diskret händelsestyrd simulering ett nytt tillvägagångssätt inom tillverkningsindustrin

Vad är grunden för att använda diskret händelsestyrd simulering?

Sättet man har designat produktionen på än fram till nu har sina begränsningar. Som expert och automationskonsult ser vi på B&R det som en möjlighet att se bortom dessa begränsningar, för att kunna öppna upp för nyare och mer flexibla produktionsmetoder som i slutändan kommer öka kundernas flexibilitet och konkurrenskraft inför framtiden.

Diskret händelsestyrd simulering kan så att säga hjälpa oss börja från ett tomt papper och verkligen tydliggöra var i produktionen vi ska fokusera för att förbättra de processerna som har mest påverkan för att minska tiden för omställningar mellan produktvarianter för att öka produktivitet och OEE.

Vad är syftet – varför är det viktigt att använda detta tillvägagångssätt?

Syftet är helt klart att hitta en lösning där produktionsformen blir mer flexibel. Detta är viktigt, för med dagens – och framtidens föränderliga marknadstrender samt ökade konsumentkrav, kommer vi behöva vara redo för snabba förändringar. Det blir en utmaning för tillverkningsföretag sitter fast med stela produktionsprocesser och gammal teknik. Det krävs två saker: ny teknologi för adaptiva maskiner som kan hjälpa oss att övervinna dessa utmaningar, och företag som är villiga att förändra.

När det gäller diskret händelsestyrd simulering så använder vi ett tillvägagångssätt som innebär att först identifiera behovet, och sedan ta reda på vad som krävs för att förverkliga kundens önskemål. Samtidigt kan vi ge råd om teknikval ur ett framtidsperspektiv som tar hänsyn till att produktionen ska vara effektiv, anpassningsbar, eller kunna uppfylla helt andra krav. På så sätt vill vi vägleda företagen så att de bättre kan hänga med i framtidens föränderliga omvärld.

Läs också: ACOPOStrak, SuperTrak och ACOPOS 6D som transporterar föremål produkter genom en maskin eller i ett produktionsnätverk, individuellt och utan att vara bundena till traditionella rörelsemönster

Kan du berätta mer om vilka konkreta fördelar det ger?

För att använda ett exempel: Du håller på att bygga ett hus och under resans gång upptäcker du att du vill bygga ut med ytterligare en våning. Det innebär att något i grundkonstruktionen måste bytas ut och förstärkas. Processen blir plötsligt mycket mer komplex än den ursprungliga och den extra tid du i slutändan lägger ner, liksom de extra utgifterna, hade kunnat sparas eller undvikas om du hade haft full överblick och känt till behovet redan från byggstart.

Det omvända scenariot: Om du känner till ditt behov och du vet att du behöver vara flexibel, kan du ta hänsyn till det i konceptstadiet, långt innan bygget börjar. Med andra ord: om du kan fånga upp potentiella misstag redan i idéstadiet kan du spara tid och pengar i längden. Istället kan du använda resurser för att utvecklas snabbare och stå starkare än dina konkurrenter. Detta är vad diskret händelsestyrd simulering kan göra för ditt företag.

Tack för intervjun!