Sandra Lindström, VD för Anolytech - Nyckeln för oss är att kunna drifta, uppdatera och underhålla programmeringen, men också att ta fram nya styrsystem och versioner.

Anolytech och B&R Industrial Automation - ett tio år långt samarbete

Att utveckla en konstruktion som kan hantera alla situationer

Ända sedan 2011 har desinfektionstillverkaren Anolytech samarbetat med teknikföretaget B&R Industrial Automation. Under årens lopp har partnerskapet bland annat resulterat i tre uppgraderingar av Anolytechs maskiner och en lansering av det första desinfektionsmedlet i Europa som är certifierat enligt EN1500-standarden.

För tio år sedan upplevde Anolytech att systemen som de använde för att utveckla sin desinfektionsteknik behövde effektiviseras och uppgraderas. Senare samma år, 2011, ägde det första mötet mellan B&R och Anolytech rum där B&R presenterade sina förslag på förbättringar av Anolytechs maskiner och därefter inleddes samarbetet.

Ett system som klarar allt

Den största utmaningen i att uppgradera Anolytechs system för produktion av desinfektionsmedel har varit att utveckla en konstruktion som kan hantera alla situationer. Eftersom Anolytech arbetar med vattenkvalitet har parametrar som salttemperatur i olika miljöer behövts ta hänsyn till. Målsättningen har varit att ta fram ett system som klarar av varje unik installationsplats utan att maskinens funktioner påverkas. Efter en period av tester och beräkningar tog B&R fram en prototyp som sedan testades med lyckade resultat.

– B&R:s utveckling av systemen har fungerat jättebra för oss. Nyckeln för oss är att kunna drifta, uppdatera och underhålla programmeringen, men också att ta fram nya styrsystem och versioner. De är en viktig partner till oss helt enkelt, säger Sandra Lindström, VD för Anolytech.

Nya generationer av maskiner

– Samarbetet började med maskinen som kallas V2. B&R stod för hårdvaran i form av ett X20 PLC-system med en kundanpassad knappsats. Dessa maskiner sattes i huvudsak ut hos kunder inom lantbrukssektorn, berättar Lena Hansson, Sales, B&R.

Nästa generation, V3, uppdaterades med en Compact-S PLC med bättre kommunikationsmöjligheter. Detta för att Anolytech valt att gå mot en nyare affärsmodell och numera tittar på en molnlösning för sina kunder. Även knappsatsen är utbytt mot en touchpanel för att visuellt förenkla för användare. Det senaste samarbetet mellan B&R och Anolytech är en uppgradering av befintliga V2 maskiner ute hos kund för att få upp den till en liknande funktionalitet som V3. Applikationsingenjörer från B&R har vid alla projekten varit med och stöttat med applikationshjälp, bland annat Peter Valdt.

Först i Europa med EN1500-certifiering

Anolytechs utrustning framställer numera dagligen hundratusentals liter av sin innovativa pH-optimerade hypoklorsyra (HCIO) - AnoDes. Desinfektionsmedlet är det första i Sverige med att klara EN1500 med hypoklorsyra utan tillsatser. EN1500 är en europeisk standardiserad testmetod som utvärderar effektiviteten av desinfektionsmedel genom att mäta antalet livskraftiga bakterier som finns kvar efter att medlet har applicerats. Inför framtiden understryker Sandra Lindström att de kommer att fortsätta utveckla maskinen tillsammans med B&R.

– Samarbetet med B&R kommer definitivt att fortsätta, de har stora fördelar, personer som är kunniga och duktiga på det de gör. Vi fortsätter att utveckla systemen och kommer förhoppningsvis att ta fram ytterligare förbättrade versioner framöver, avslutar Sandra Lindström.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

Mer information finns på https://www.br-automation.com/sv/

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R Industrial Automation AB
Hyllie Allé 31