Gå direkt till innehåll

Erfaren, internationell ABB-ledare som ny VD för B&R

ABB har utsett Jörg Theis till VD för ABB:s Machine Automation division (B&R) med verkan från och med den 1 april 2021. Han efterträder Clemens Sager, som ledde divisionen tillfälligt sedan 1 januari 2021.

Theis har arbetat inom ABB i 23 år. Han har stor erfarenhet av process- och fabriksautomation inom bland annat konsumentvaror, läkemedels, livsmedel-, hybrid- och bilindustrin, med fokus på att utveckla digitala tjänster. Han har bott och arbetat i Europa och Asien och var senast chef i Asien för ABB:s Process Automation division - för energiindustrin, baserat i Singapore. Han kommer att flytta från Singapore till B&R:s globala huvudkontor i Eggelsberg, Österrike.

”Jörg har imponerande global erfarenhet inom automatisering, och digitala tjänster och ett starkt entreprenörstänkande”, säger Sami Atiya, VD för ABB Robotics & Discrete Automation. "Med sin djupa branschkunskap och beprövade meritlista inom strategisk affärsutveckling är han den perfekta ledaren för att utöka B&R:s lönsamma tillväxt, fortsätta B&R:s framgångsrika kund- och innovationsfokus, samtidigt som vi driver vår geografiska och portföljexpansion."

”Jag är hedrad över att ha möjlighet att leda ABB:s Machine Automation division och att fortsätta bygga vidare på B&R:s kundfokuserade kultur och starka arv av innovation tillsammans med vår ledningsgrupp. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med teamet för att skriva nästa kapitel i vår framgångshistoria tillsammans, säger Jörg Theis.

Theis har en examen i kemiteknik från FH Aachen, Tyskland. Han är tysk medborgare, är gift och har två barn.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex)är ett ledande globalt teknologiföretag som driver omvandlingen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att kombinera sin portfölj inom områdena elektrifiering, robotik, automatisering och drivteknik med programvara, definierar ABB gränserna för vad som är tekniskt genomförbart och driver utvecklingen till nya nivåer. Med en framstående historia som sträcker sig mer än 130 år, drivs ABB:s framgång av cirka 105 000 begåvade medarbetare i över 100 länder. www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är en pionjär inom robotik, maskinautomation och digitala tjänster och erbjuder innovativa lösningar för ett brett spektrum av branscher, från bil till elektronik till logistik. Som en av världens ledande leverantörer av robotik och maskinautomation har vi skickat över 500 000 robotlösningar. Vi hjälper våra kunder i alla storlekar att öka produktiviteten, flexibiliteten och enkelheten och att förbättra utskriftskvaliteten. Vi stöder deras övergång till framtidens anslutna och samarbetsfabrik. ABB Robotics & Discrete Automation har mer än 10 000 anställda på över 100 platser i mer än 53 länder. www.abb.com/robotics

Kategorier

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

Mer information finns på https://www.br-automation.com/sv/

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R Industrial Automation AB
Hyllie Allé 31