”Trenden går mot automatiserad anpassning,” säger Fredrik Tancred, VD för B&R Industrial Automation i Sverige.

Produktionen behöver tillgodose individuella behov

För att kunna leverera kundanpassade produkter som konsumenterna alltmer efterfrågar, krävs flexibilitet. B&R Industrial Automation har utvecklat det intelligenta transportsystemet ACOPOStrak, som kompletterar din befintliga produktionsutrustning och tillgodoser detta behov.

Utan att avsevärt ändra din produktionsenhet kan ACOPOStrak säkerställa att slutprodukten justeras och individualiseras i flödet till färdig förpackning. Det intelligenta transportsystemet kan till exempel blanda olika produkter så att slutresultatet varieras från ”batch” till ”batch”, istället för att alltid vara samma.

”De stora varumärkena har sett trenden och säkerställt ett produktionsflöde där även individualisering automatiseras. Se exempelvis på Coca-Colas flaskor med olika förnamn eller Adidas erbjudande om att bygga sin sko utifrån personliga preferenser, säger B&R´s VD Fredrik Tancred, som förtydligar:

”Det råder ingen tvekan om att vi också kommer att se mer av den här typen i Sverige, särskilt när de stora detaljhandelskedjorna måste rusta sig i kampen mot globala aktörer som Amazon. Det är viktigt att de kan få produkter i hyllorna och anpassa sina produktionslinjer efter till exempel kampanjer och säsonger.”

Producera unika produkter enligt efterfrågan

Specifikt kan det vara en detaljhandel som vill ha anpassade förpackningar till sina mejeriprodukter, eller en butikskedja som vill ha ett alternativ till klassiskt sexpack, och få blandat öl/vatten eller få fyra/åtta burkar i en förpackning istället för sex.

”Hur som helst är det ingen tvekan om att kundernas önskemål kommer att variera mer och att det inte längre räcker med standardvaror. Du som tillverkare måste ändra ditt tankesätt för att anpassa dig till konsumenternas växande önskemål om att få det personligt, snabbt och bekvämt. Fokus måste flyttas från massproduktion till möjligheten med unik anpassning om produktionsföretagen ska lyckas i framtiden,” berättar Fredrik.

Med ACOPOStrak som ett "tillägg" till ditt befintliga automatiserade transportsystem kan du som produktionsföretag kontrollera innehåll, förpackning och var du ska leverera dem. Detta gör produktionen anpassningsbar och du kan leverera "on demand".

Viktigt att förbereda sig för framtiden

B&R anser att intelligenta lösningar och automatisering är sättet att möta tillverkarnas utmaningar. Det kräver nytänkande av, produktionsmetod, transport genom maskiner och produktionssystem.

”Våra kunder är redan på god väg med digitalisering och automatisering. Det skapar tillväxt för både våra kunder och oss, och då vi är ett globalt företag med en agil organisation har vi möjlighet att möta efterfrågan,” förklarar B&R´s VD.

B&R är ett innovativt automationsföretag med huvudkontor i Österrike och kontor runt om i världen. Under 2017 blev B&R en affärsenhet i ABB-koncernenen. B&R är världsledande inom industriell automation och kombinerar toppmodern teknik med avancerad teknik för att ge kunderna i praktiskt taget alla branscher kompletta lösningar för maskin- och fabriksautomatisering, rörelsekontroll, HMI och integrerad säkerhetsteknik. Med Industrial IoT-kommunikationsstandarder som OPC UA, POWERLINK och openSAFETY samt den kraftfulla Automation Studio-mjukvaruutvecklingsmiljön, definierar B&R ständigt framtiden för automationsteknik. Den innovativa andan som håller B&R i spetsen för industriell automation drivs av ett åtagande att förenkla processer och överträffa kundernas förväntningar.

Mer information finns på https://www.br-automation.com/sv/

Relaterat innehåll

Innovativt automationsföretag som stärker Sveriges maskinbyggare på den globala marknaden genom långsiktiga samarbeten, expertis och kvalité.

B&R Industrial Automation AB
Hyllie Allé 31