Illustration: Arkitektbyrån Design

BRA Bygg AB bygger logistikanläggning i Landvetter

BRA Bygg AB har fått uppdraget att bygga en logistikanläggning på 42 250 kvadratmeter vid Landvettermotet öster om Göteborg. Beställare är logistikfastighetsföretaget Catena och kontraktssumman uppgår till ca 400 miljoner kronor.

I Landvetter i Härryda har BRA Bygg påbörjat byggnationen av en logistikanläggning för Catena. Projektet genomförs i samverkan och omfattar nybyggnation om totalt 42 250 kvadratmeter som består av kyllager, fryslager och kontor. Den nya anläggningen blir en del i utvecklingen av Logistikposition Landvetter.

- Otroligt roligt att få vara med och bygga Logistikpostition Landvetter. Vi ser fram emot samarbetet med Catena och att få vara med och bidra till områdets utveckling. Menigo blir ett viktigt startskott för logistikklustret, att projektet dessutom har en så tydlig hållbarhetsprofil är något vi välkomnar, säger Anders Nolander, Avdelningschef på BRA Bygg.

Projektet har en tydlig miljöprofil med målet att miljöcertifiera enligt BREEAM Excellent, vilket är standardens näst högsta betygsnivå. För att minska CO2-påverkan kommer stommen byggas i limträ. Resultatet är en fastighet som starkt bidrar till en bättre miljö samtidigt som projektet blir ett exempel för framtidens logistikfastigheter.

Det framväxande logistiknavet Logistikposition Landvetter har potential att bli ett av landets främsta. Läget är optimalt för omlastning av gods och varor som dels försörjer Göteborgsregionen, dels övriga Norden med nära access till både flygplats och hamn. BRA Mark är markentreprenör och ansvarar för mark- och anläggningsarbeten i området.

- Vi känner av en stor efterfrågan i regionen, här möts viktiga transportleder och det finns tillgång till unik kompetens inom logistik och transport. Med genomtänkt utveckling och förvaltning av de nya byggnaderna kan vi bidra till ett långsiktigt mer hållbart logistiskt nätverk som matchar de behov som kommer med förändrade handels- och konsumtionsmönster och som uppfyller kraven för moderna och attraktiva arbetsplatser, säger Jonas Arvidsson som är regionchef Göteborg på Catena.

För den nya logistikanläggningen har Catena tecknat ett hyresavtal med Menigo Foodservice som är en av Sveriges mest etablerade matdistributörer. Menigo distribuerar matvaror till storkök, restauranger och skolor.

Uppdraget för BRA Bygg är en totalentreprenad med byggstart i första kvartalet av 2023. Projektet väntas stå färdigt sommaren 2024. Ordervärdet är på ca 400 miljoner kronor.

BRA Group utför allt från större totalentreprenader och helhetsåtaganden till mindre byggserviceuppdrag samt fastighetsexploatering och förvaltning. Våra kunder är allt från små engångsbeställare till större återkommande beställare som vi redan har en god relation med. Vi sysselsätter i dag cirka 400 personer och har en omsättning på cirka 4 miljarder kronor.

BRA Bygg AB har sedan starten i juni 2007 etablerat sig som en stark aktör på byggmarknaden i Västsverige. Våra medarbetare har mångårig erfarenhet och rutin. Vår målsättning är att genom affärsmässighet, kompetens, korta beslutsvägar tillsammans med engagerade medarbetare, ge våra kunder en slutprodukt som alltid överträffar kundens förväntningar. Detta gör vi genom att aktivt arbeta med kunden i alla skeden av projektet för att på så sätt skapa ett bra förhållande och ett projekt vi kan vara stolta över tillsammans.

Fabian Mikaelsson

Presskontakt Kommunikatör BRA Bygg, Billström Riemer Andersson Bygg AB 031 - 309 89 01