Braathens Aviation ansluter sig som första flygbolag till Fly Green Fund

Braathens Aviation, med Malmö Aviation, Sverigeflyg och Braathens Regional, ansluter sig som första flygbolag till Fly Green Fund. Fondens målsättning är att skapa förutsättningar för produktion av biobränsle i Sverige och att minst 20 procent av flygbränslet som används i Norden år 2020 ska vara biobränsle.

– Inom flyget arbetar vi kontinuerligt med att minska vår miljöpåverkan. Vi vet att biobränslen fungerar idag och vill vi se en övergång till fossilfria drivmedel så snart som möjligt. Utmaningarna vi möter är att det saknas tillverkning av biobränsle i Norden och att det biobränsle som idag går att köpa på marknaden är tre, fyra gånger dyrare än vanligt flygbränsle. Genom Fly Green Fund vill vi tillsammans med våra kunder se till att utvecklingen av biobränsle skyndas på, säger Ann-Sofie Hörlin, Hållbarhetschef för Braathens Aviation.

Fly Green Fund är ett nordiskt initiativ som ger företag och organisationer möjlighet att vara med och minska sin klimatpåverkan genom att kick-starta marknaden för flygningar i Norden med bioflygbränsle. Det sker genom samfinansiering av den extra kostnad som finns idag för biobränsle jämfört med fossilt bränsle, samt för att starta upp tillverkning av bioflygbränsle i Norden av lokala nordiska råvaror.

– För att nå våra ambitiösa mål med Fly Green Fund måste alla aktörer i värdekedjan från bioavfall till bioflygbränsle samarbeta. Med Braathens Aviations medverkan i Fly Green Fund är vi ett steg närmare att Norden blir världens första biobränsleregion, säger Maria Fiskerud. vd för Fly Green Fund.

Braathens Aviation certifierar nu sina flygplanstyper för att kunna börja flyga med iblandat biobränsle. Swedavia, som äger 10 svenska flygplatser, gick tidigare i februari med i Fly Green Fund, vilket kommer att möjliggöra för Braathens Aviation att tanka biobränsle på Bromma flygplats.

Om Fly Green Fund
Fly Green Fund är ett nordiskt initiativ som ger företag och organisationer möjlighet att vara med och minska sin klimatpåverkan genom att kick-starta marknaden för flygningar i Norden med bioflygbränsle. Det sker genom samfinansiering av den extra kostnaden som finns idag för biobränsle jämfört med fossilt bränsle, samt för att starta upp tillverkning av bioflygbränsle i Norden av lokala nordiska råvaror.

Bakom Fly Green Fund står SkyNRG, Karlstad flygplats och NISA (Nordic Initiative Sustainable Aviation). Syftet med fonden är att skapa en marknad för nordiskt tillverkat biobränsle som är konkurrensmässigt i pris med fossilt bränsle. Visionen för fonden är att Norden ska bli världens första bioflygregion i världen.

För mer information kontakta:

Ann-Sofie Hörlin, Hållbarhetschef Braathens Aviation 070-606 28 74

Maria Fiskerud, vd Fly Green Fund 070-607 11 61

Om Braathens Aviation

Braathens Aviation bedriver flygverksamhet med fokus på inrikes och regional flygtrafik i Sverige med cityflygplatsen Bromma Stockholm Airport som nav.

Koncernen Braathens Aviation ägs av Braganza. Braganza är ett svenskt investmentföretag till vilket Per G. Braathen och hans närmaste familj står som ägare.

Koncernen består av Malmö Aviation, Sverigeflyg, Braathens Regional, Braathens Technical, Braathens Training, Braathens IT, Braathens Leasing Ltd. och Sverigeflyg Leasing.

Malmö Aviations och Sverigeflygs linjenät täcker tillsammans en stor del av Sverige och årligen väljer över 2 miljoner resenärer att flyga med oss. Övriga koncernbolags verksamhet omfattar bland annat ACMI-lease, flygtekniskt underhåll, utbildning av flygande personal, utveckling av IT-lösningar och flygplansleasing.

Anders Ehrling

Presskontakt Koncernchef +46 (0)70 664 19 37