Scanna QR-koden för att komma till Bräcke diakonis nästa lunchseminarium om Capaboo

Med fokus på personers Kan-lista

På vårt lunchwebbinarie fredagen 5 april har du möjlighet att höra mer om Capaboo. Ett arbetsätt och ett it-verktyg för omsorgsverksamheter, som lägger fokus på vad en person med en kognitiv sjukdom faktiskt kan, i stället för vad som utmanar.

Hör Anna Jonsgården, biträdande verksamhetschef på Bräcke vård- och omsorgsboende Västergården berätta vad som händer när man lyfter en persons resurser, förändrar arbetssätt och skapar förutsättningar för att hen trots sin sjukdom ska kunna fortsätta göra det hon vill och kanske klara ännu mer.

– När IBIC kom började man titta mer på personers behov. Men min erfarenhet är att man tittar främst på nedsättningarna. Det vill säga det man inte kan. Vi tar det ett steg längre och tittar på resurser istället. Vi kallar det för Kan-listan, säger hon.

Vår erfarenhet på Bräcke diakoni är att när man lägger fokus på det som en person faktiskt kan ökar det självkänslan, självförtroendet och upplevelsen av livskvalitet. Men det kan också kompensera för det man inte kan och minska och förebygga sjukdomssymtom.

Nu har Anna Jonsgården jobbat med verktyget i över tio år och hon ser stora fördelar.
- Det är enkelt att använda. Vi följer upp och dokumenterar efter varje förändring så vi kan följa personers utveckling över tid.

Nyfiken på Capaboo?

Titta på lunchwebbinariet 5 april kl 11.25

Kontakta Anna Jonsgården via mejl: anna.jonsgarden@brackediakoni.se

Capaboo är namnet på såväl arbetssättet som it- verktyget som används för dokumentation och uppföljning. Det kommer från engelska ordet capable - kapabel på svenska och utvecklat av Bräcke diakoni tillsammans med ALKIT COMMUNICATIONS AB.

*IBIC - Individers behov i centrum, ett arbetssätt inom socialtjänsten

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.