Pressinbjudan: Konferens om godman- och förvaltarskap för människor med psykiska funktionsnedsättningar

Personliga ombud, som arbetar för att människor med psykiska funktionsnedsättningar skall få den hjälp och stöd de behöver i samhället, har under flera år uppmärksammat svårigheter, hinder och brister när det gäller god man- och förvaltarskap. Befintlig lagstiftning är gammal och inte alltid helt rättssäker.

Välkommen till en heldagskonferens om hur ett godman- och förvaltarskap bör se ut för att vara i takt med tiden. Vad kan göras bättre eller annorlunda utifrån aktuell lagstiftning? Behövs en ny lag?

–    Under våra 10 verksamma år har vi bidragit till att göra skillnad för många av våra uppdragsgivare, men vi vill förbättra situationen ytterligare för denna utsatta grupp människor, säger Eva Svensson, enhetschef för Personligt ombud på Bräcke Diakoni.

Konferensen arrangeras av Bräcke Diakoni som sedan 10 år tillbaka erbjuder personligt ombud på uppdrag av Göteborgs Stad, Härryda kommun och Mölndals Stad. Konferensen riktar sig främst till politiker och tjänstemän – men även media inbjuds att delta.

Tid och plats
Måndagen den 5 november kl. 8.30 – 15.30, Stora Badhusgatan 2 (Länsstyrelsens hörsal). Registrering, kaffe och smörgås mellan 8.30 – 09.00.

Anmälan
Anmäl dig till Eva Svensson, enhetschef för Personligt ombud på Bräcke Diakoni, 031-50 26 37 eller eva.svensson@brackediakoni.se.

Läs mer om Personligt ombud, våra förslag och om konferensen i bifogat faktablad. Läs även mer på www.brackediakoni.se/enheter/personligt-ombud

Vid intresse kan vi förmedla kontakt för enskild intervju i samband med konferensen.

Bräcke Diakoni bedriver en bred non profit-verksamhet inom vård och omsorg. Vårt mål är att människor ska växa. Vår kunskap om hälsovård, äldreomsorg och funktionshinder går hand i hand med forskning och utbildning. Idag finns vi på flera orter i södra Sverige och vi fortsätter att växa och utvecklas.