Arjo installerar BrainLits BioCentric Lighting på sitt huvudkontor

Lundaföretaget BrainLit har tecknat avtal om att installera sitt ljussystem BioCentric Lighting I hela huvudkontoret för den globala medicinteknikleverantören Arjo, som har cirka 6 000 anställda i mer än 100 länder. På huvudkontoret arbetar 170 personer, som nu får dra nytta av systemet, som återskapar kvaliteten hos dagsljus fast inomhus. Med över 800 ljuskällor är detta en av de större installationerna som BrainLit hittills har gjort.

Människans naturliga dygnsrytm påverkas av det över dagen varierande utomhusljuset. BioCentric Lighting är BrainLits patenterade lösning på problemet att vi spenderar alltför stor del av vår tid inomhus, i ett statiskt ljus till för låg kvalitet, vilket över tid gör att vår hälsa skadas. Systemet efterliknar ljusintensiteten och färgerna hos naturligt dagsljus och anpassar sig till hur det ändrar sig över dygnet. Flera studier visar att BioCentric Lighting förbättrar sömnen och därmed minskar risken för flera allvarliga sjukdomar.

–Efterfrågan på BioCentric Lighting ökar snabbt nu när fler kontor öppnar upp igen efter den initiala fasen av pandemin. Förtroendet som Arjo visar oss genom att modernisera sin arbetsmiljö är i det sammanhanget väldigt uppmuntrande, eftersom de om någon vet vad rätt utrustning gör för människors hälsa och välmående. Dessutom är installationen utmanande eftersom det finns flera olika takhöjder på huvudkontoret. Det ger oss chansen att bevisa en av de grundidéer vi haft, oavsett hur byggnaden ser ut ska det vara lätt att installera och få BioCentric Lighting att fungera, säger BrainLits vd Niclas M Olsson.

I december 2019 tog BrainLit in 110 miljoner kronor från nya och existerande ägare för sin internationella expansion. Varje arbetsdag kan över 10 000 anställda världen över njuta av företagets ljussystem. Naturligt nog är de flesta kunderna fortfarande svenska, till exempel SOS Alarms larmcentral i Stockholm, neonatalavdelningen på sjukhuset I Helsingborg och SHL-laget Malmö Redhawks. Antalet installationer i Finland och USA växer dock snabbt.

För mer information, kontakta:

Niclas M. Olsson, CEO of BrainLit,

E-mail: niclas.olsson@brainlit.com

BrainLit grundades 2012 i Lund av Tord Wingren, en av uppfinnarna av Bluetooth-tekniken. Företaget tillhandahåller hälsosamma miljöer genom att återskapa dagsljus och personligt anpassat inomhusbelysning (BioCentric Lighting™). Hittills har företaget etablerat BioCentric-miljöer för över 10 000 anställda hos kunder över hela världen. BrainLit fokuserar starkt på tillväxt och engagerar idag 25 anställda i Lund med dotterbolag i New York och Helsingfors. BioCentric Lighting™ ligger till grund för företagets lösning och baseras på etablerad forskning och flertalet patent. Att förbättra livet för människor med BioCentric-belysning är det långsiktiga målet för BrainLit. www.brainlit.com

• belysning