Pressmeddelande -

85 miljoner satsas på nytt skidområde och ny rekordlift till Kungsberget 2016/17

Inbjudan till presskonferens i Kungsberget torsdag 18 februari kl 12.30

Våren 2010 satte Branäsgruppen upp målet att Kungsberget skulle omvandlas från skidanläggning till skidort. Utifrån erfarenheter från koncernens andra stora skidort, Branäs, sattes en budget på 500 miljoner för att nå målet. I sommar, sex år efter projektstarten, passeras målet på 500 miljoner i investeringar och de sista stegen att omvandla Kungsberget till en riktig skidort tas.

Årets investeringar i skidområdet uppgår till 85 miljoner kronor. I detta ingår ett helt nytt skidområde, ett förstärkt snösystem och en spektakulär liftsatsning. Dessutom satsas det motsvarande 85 miljoner kronor av privata aktörer på fortsatt byggnation av bostäder.

Satsningarna öppnar upp helt nya möjligheter för sommarsatsningar och en åretruntverksamhet i Kungsberget. En satsning som kan skapa ett flertal nya helårsanställningar på anläggningen.

Kungsbergets platschef Martina Svensson, som senast arbetade som platschef i Norska storanläggningen Geilo, har god erfarenhet av åretruntverksamhet och ser stora möjligheter i Kungsberget.

Den utlovat spektakulära liftnyheten och övriga nyheter presenteras på en pressträff i Kungsbergets Ski Lodge torsdag 18 februari klockan 12.30.

Med på pressträffen är Gävleborgs landshövding Per Bill och Sandvikens kommunalråd Peter Kärnström. Kungsberget representeras av platschef Martina Svensson. Dessutom är Branäsgruppens representerat av VD Anders Kjällström, Marknads- och försäljningschef Mikael Elford samt gruppens huvudägare Mikael Rundblom. Från Branäsgruppens fastighetsbolag närvarar VD Jonas Lundblad.

För ytterligare info kontakta

Marknads- och försäljningschef Mikael Elford

Mobil: +46(0)702-530 530
Direkt: +46(0)54-13 26 30
Växel: +46(0)54-13 26 00

mikael.elford@branasgruppen.se

• Ekonomi

• kungsberget
  • branäs
  • vallåsen

Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, ­Kungsberget och Vallåsen samt Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken.

Anders Kjällström

Presskontakt VD Branäsgruppen