​Mjuka aromer möter hårda riff i ny limiterad whisky från Sweden Rock

En unik whisky sätter smak på sommarens mesta hårdrocksfest när Sweden Rock följer upp tidigare års succéer med Mackmyra-producerade Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask.

Kärleken kan vara flyktig, snabbt blossa upp och lika snabbt slockna igen. Men den kan också vara evig, en pålitlig passion som följer dig genom livets alla skeden.

Som hårdrocken.

Den som någon gång varit på Sweden Rock Festival vet att ingen annan publik är lika lojal och hängiven. Det är därför inte överraskande att festivalen i Sölvesborg sedan starten för 26 år sedan har utvecklats till den självklara höjdpunkten för alla oss som älskar rockmusik av det tyngre slaget. Oavsett om det är klassisk bluesrock eller snabb death metal som ligger dig närmast hjärtat så ses vi under några dagar i juni framför någon av de fem scenerna. Och vi hinner inte komma hem förrän vi återigen drabbas av en stark längtan till nästa års festival. Oavsett om du kommer från Sverige, USA eller i något annat av de över 50 länder som är representerade i publikhavet så är längtan densamma. Inom hårdrocken finns inga landsgränser, inget vi och dom. Bara ett 100 procentigt ”vi” – vi som dyrkar de intensiva riffen, de storslagna gesterna och den gemenskap som uppstår när vi under fyra dagar går upp i hårdrockens magiska värld. Till Sweden Rock Festival åker vi för att headbanga, festa med nya och gamla vänner och släppa alla hämningar till storheter som Aerosmith, Scorpions och In Flames, för att nämna några av akterna som besöker festivalen 2017.

Samma fantastiska passion återfinns hos Mackmyra, Sveriges första och största whiskydestilleri. Inför sommarens festival har man, för tredje året i rad, i samarbete med Sweden Rock Festival och Brands For Fans tagit fram en unik whisky i en begränsad upplaga på 5000 exemplar. Att den bär tydliga karaktärsdrag av amerikansk whisky är ingen slump, förklarar Martin Forssman, vice VD på Sweden Rock Festival.

– Det finns vissa länder som på olika sätt haft extra betydelse för rockens historia och utveckling. USA är ett av dessa länder och därför har vi låtit Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask få tydliga drag av just amerikansk whisky, säger han.

Mjuka vaniljaromer och päronkola från lagringen på 1st Fill Bourbonfat från 2008 ger whiskyn en alldeles unik personlighet. Slutlagringen på PX-fat adderar dessutom en nyans av kryddiga aromer och torkad, kanderad frukt. Resultatet är en kaxig rock’n’roll-historia som andas riffglädje och festivalförväntningar.

Let there be (Sweden) Rock!

Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask släpps den 24 mars och kostar 699 sek.

Produktinformation:
Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask

Namn: Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask
Artikel nr: 85809-01
Alkoholhalt: 40 %
Producent: Mackmyra Svensk Whisky AB
Pris: 699 sek

Om Sweden Rock Festival
Sweden Rock är Skandinaviens största hårdrocksfestival. Varje år lockas besökare från över 50 länder till festivalområdet utanför Sölvesborg där de bjuds på drygt 80 konserter i en mix av klassisk rock, hårdrock, sydstatsrock och metal i alla dess former. 2017 besöks festivalen av artister som Aerosmith, Scorpions, In Flames, Running Wild, Kansas, Alter Bridge, Saxon, Ministry , Venom och Fates Warning. Sweden Rock Festival är känd för att hålla en hög servicenivå och den vänskapliga atmosfären har blivit ett av festivalens främsta signum. Utöver den årliga festivalen har Sweden Rock numera ett tidningsmagasin, drycker och shop/kläder samlade under sitt varumärke. www.swedenrock.com

Presskontakt Sweden Rock:
Sofia Lindqvist Lacinai
sofia@swedenrock.com
www.swedenrock.com

Om Mackmyra
Sveriges första och största whiskydestilleri. Under master blender Angela D’Orazios ledning har deras whiskies hyllats av både svensk och internationell press och vunnit några av de mest prestigefyllda utmärkelserna i världen. Såväl Mackmyra Brukswhisky, Svensk Ek, MACK och Svensk Rök tillhör Sveriges mest sålda maltwhiskies.

Presskontakt Mackmyra:
Susanne Tedsjö
susanne@mackmyra.se
www.mackmyra.se

Brands For Fans är ett svenskt företag på en global arena, ledande inom försäljning och marknadsföring av alkoholdryck producerad med och av band och artister. Genom nära samarbete med band som Motörhead, Slayer, Ghost, Hammerfall, Rammstein, Status Quo, Thåström, Mustasch och Skandinaviens största hårdrocksfestival, Sweden Rock Festival, lanseras attraktiva produkter för fansen. Vårt sätt att skapa affärsframgångar för både artister och dryckesproducenter har gjort att vi fångat såväl rockpublik som dryckesintresserade genom kvalitativa releaser och trovärdig kommunikation.

Varumärken: Motörhead, Slayer, Ghost, Hammerfall, Rammstein, Status Quo, Thåström, Mustasch och Sweden Rock Festival.