Bristande brandskydd ett brott

- Brandskyddsföreningen välkomnar domslutet. Vi är nöjda med att tingsrätten fastslog att man kan krävas på ansvar när det gäller brandskydd i byggnad/verksamhet, säger brandingenjör Peter Svensson, Brandskyddsföreningen.

Dagens dom i Kalmar tingsrätt visar tydligt att hotellägaren till Hotell Borgholm hade ett ansvar för sina gästers brandsäkerhet och döms därför för vållande till annans död. I domen pekar man särskilt på att man låtit en branddörr på hotellet stå öppen, vilket ökade brandspridningen, samt att man helt enkelt inte hade brandskyddsutbildad personal.

Det här är första gången som lagen om skydd mot olyckor prövas i ett brandskyddsfall.
- Det är förstås tråkigt att det har tagit fem år att komma fram till ett domslut, men vi tycker att det är en bra dom. Hade man landat i en friande dom hade det skickat signaler om att lagen om skydd mot olyckor är verkningslös. Det hade varit mycket olyckligt, säger Peter Svensson.

- Vi hoppas nu att domen kan verka som en väckarklocka för alla som har ett ansvar för byggnader eller verksamheter. Förhoppningsvis kan den leda till att fler börjar arbeta systematiskt med sitt brandskydd, vilket leder till ökad brandsäkerhet, säger Peter Svensson.

För mer information kontakta:
Peter Svensson, brandingenjör 08-588 475 10, 076-811 75 10
Suzanne Weigl, pressekreterare 08-588 475 19, 070-374 75 19
Brandtekniker i pressjour 08-588 474 77

Brandskyddsföreningen är en medlemsorganisation som arbetar för ett brandsäkrare Sverige. Genom information och utbildning hjälper vi människor, företag och organisationer att ta eget ansvar för sitt brandskydd.

Suzanne Weigl

Presskontakt Pressekreterare Press och kommunikation 08 588 475 19